Friday, January 21, 2011

422. FB vs BLOG

soklan:  kenapa ko berFB n berBLOG?


Adakah sebab mau kepochi?
hmm ye..kadang2 terasa nk kepochi mmg nurin tepek kt sini...;p


Adakah sebab mau bagitau sumenye pada dunia?
emmm nak kate sume nye tu tidak... tp nurin pandang blog ni as alternatif... selalu nurin tulis merapu2 merepek2..n ayat2 tergantung kt FB.. senang ckp nye..FB tu tempat suke2 n merapu....share pun mende yg ringan2...tak sebanyak cakap n sekepochi kt blog.. nape?

sbb FB lebih meluas publish  n publisitinye..sume orang leh nampak.. nk bgtau tu bagitau ni sume kt FB macam errr... sorry..tp nurin ase kalo sume mende termasuk mende2 yg privacy kalo di tepek kt fb cam pathetic..huhu...sbb tak sume org dlm list fb tu kite kenal..pastu sangat open..ngn list sedara mara..pakcik2 makcik2..ngn strangers lagi...pastu ramai gile lak tuh.. i think dorg tak berminat pun nk tau sume..

tp kalo blog nurin ni tak ramai pun yg tau...bole kire ngn jari... even kakak2 nurin pn tatau url nih.. tatau la kalo dorg da tau tp senyap2 je...those yang tau if mau baca bukak url tuh ..if takmo bolayan..so xde la se-open FB...ayat senangnye..kire blog ni still terbatas lagi la..(if tak glamer cam blog saye laaa)



and yep..tp nurin tak nafikan sometimes kite perlukan medium utk mengalirkan emosi yg tak stable..or ke-happy-an yg mencanak2..nk sengih2 or ckp sorang2 tengah jalan kang nt orang ckp orang gile.. so sekarang banyak medium...yang paling glamer fb, twitter, blogger..etc...tapi macamana penggunaannye...terpulang la pada individu samada nk ber-filterless cam gambo atas ni...or masih lg mengekalkan privacy yg tak mengganggu gugat imej diri n keselamatan diri.....lagipun skrg zaman cyber weh.. pesalahnye nurin pun nk tumpang sekaki? tp berpada2 laa..



Adakah sebab mau glamer? kumpul peminat?
owh tidak sama sekali...tu sbb url personal blog nih nurin rahsiakan n tak ditulis sepah2 sebarang2.. sedangkan kt FB pun nurin tak letak.. kt mana2 pic dlm fb pun takde.. if sesape secara tak sengaja terjumpe its okay..or tertau sendiri dr mana2 link ke carian google ke..takpe.. but not directly from me....and itu pasal coloum follower tu pun nurin baru letak setelah 2 tahun lebih berblog.. mula2 dulu tak letak pun..terasa nk letak pun sbb saje2..takde pikir nk kumpul follower sampai beratus pun..pendek citernye langsung tak marketkan blog nih.. so ade bau2 cam nk carik glamer ke?


 

tp if de orang tu sendiri yg nk follow n update tentang kite...tu terpulang dia lah.. as for me.. im okay.. nurin appreciate lagi...asal tak gile cam stalker yg obses pastu menyusahkan sudah...sbbnye..kite sndiri tau..tahap kawalan yg kite tulis..so any risk tu bergantung pada kite sendiri... kalo rasa2 menulis something yg too private..pastu marah2 orang tau.. tu sndiri cari pasal aaa.. da tau tak suke org tau bakpe tulis? so secara mudahnye..tulis la sesuatu yg kite rasa selesa...its ok to share..asal tak menyusahkan diri sendiri...

while FB..dulu time naif mmg approve saje..tp pas sedor.. nurin sudah berenti approving sebarang request  dr stranger yg takde alasan kukuh...x kire la mengayat cemana pun..

 
unless ade alasan kukuh or ade kaitan..nurin kenal or nmpk cam mutual friend tu ramai..so mebi dia ialah kawan lama yg da kurang cam...haa tu okeh..


so..kesimpulannye nape i berblogging??

pada nurin..blogging ni medium utk nurin share idea-samada ia bernas merapu atau ape2 je lah idea yg terlintas... sbb nk tunggu dpt buat pameran seni sndiri mmg berjanggut laaa.... 

..sbg medium utk hujah yg bertakung dlm pale..sbb sapelah kite nk dpt peluang lepaskan buah fikiran kt pentas2 beso kan... pastu as medium utk nurin simpan kenangan suke2...

..kdg2 as tempat lepaskan emo..since nurin ni spesies kalo terasa hati..automatik jadi pendiam huhu...

..pada sape yg tau blog ni...then its ok..so pada mereka2 saje lah kirenye nurin berkepochi.. tu pun kalo de org baca..kalo takde? kirenye cam brkepochi pd pc je lah kan....kirenye instead of nurin bgtau sme kt FB baik nurin kepochi pd org2 tertentu yg spesel je..korang2 lah yg sepesel tuh hehe... takde la kecah  sangat ye tak..


kenapa berFB?

 

dulu asalnye suka-suka semata..pastu men game... skrg da tak layan game...tp still as tempat utk suke2 kuarkan pendapat2 ringan..n as tempat utk letak pic yang BANYAK.. pastu as tempat utk bersilaturrahim ngn kawan2 lama yg da lama terpisah..pastu as tempat kongsi2 idea ngn org sama minat.. macam2 lagi lah...actually fb ni kalo penggunaannye masih kite kawal..takde salah pun... and kalo de orang cop...sume pun ko letak kt fb.. lantak dia la nk ckp cenggitu ..jeles la tuh...hehee... yg penting kite tau..kite berpada2 n masih dalam kawalan... kalo diri sendiri pun rasa mcm mmg betul jeeee sume mende   kite sumbat dlm fb takde tapis2.. haa  tu nurin no komen..hahaha..xpe la terpulang..masing2 ade pendapat n prinsip masing2.....

**


p/s: anyway td br tau nama anak fahme n zura ialah nurin amani... know what? i'm flattered.. both name berkaitan ngn nurin... nurin= yep my name la kan.. amani= nama anak sedare kesayangan i tuh.. iklil amani... bukan nk tumpang perasan..tp sungguh gembira tgk de org2 terdekat gune nama2 nih. sukeeee....;D
and..ah...! jugak utk anak ain n nazri .. br lahir bbrp bulan lepas.... nama anak depa nurin damia.. peeuwiitt..!!


blablaa....
's
~ nurin

No comments: