Wednesday, January 12, 2011

418. JOM KONGSI ILMU : asas & pengenalan

بسم الله الرحمن الرحيم 

ok..seperti yg dijanjikan...nurin mulakan kelas.. sori pasai lambat.. i tak bape nk sempat..ni pun curik2 wat tgh2 malam nih..ok rini mau aja basic dulu...iaitu kenapa potosop? kenapa nurin pilih potosop bukan application ke software lain..and ape beza editing dengan teknik compare ngn editing instant? ape rules /konsep mengedit? ape itu editing?

kenapa perlu tau?  
sbb kalo nk buat sesuatu tu kene paham dulu konsep nye br le editing berarah tujuannye..takde la sembrono je... br la seni tu keluar aura nye...and memandangkan dlm kes sekarang nurin ialah tok guru nye.. nurin bagitau nurinnye personal konsep n prinsip mengedit..

prinsip paling utama if editing tu bukan kategori ''photomanipulation'' or anything yg mcm gamba2 nurin tepek kt sisi blog nih..something yg agak2 ala2 fantasi gitu...maksudnye editing real pic aa..kene stick pada rule tok guru ni ye...

#kekalkan ke-ORIGINAL-an nye... yg perlu diubah bukan subjek utama..tp  mood nye saje..dalam editing mmg sume kite leh ubah.. nk tambah ape pun boleh.. tp dlm kes tok guru nurin nih... i tak bagi ehehe...instead of tuka tu tambah tu ini.. nurin leh suke kalo ia cuma di-enhance kualiti nye.. n diserlahkan kecantikan tersembunyi nye..tu pun yang mmg telah SEDIA ADA... (kalo photmanipulation..lantak aa nk buat ape pun..)

#bila kekalkan originality... perubahan subjek utama nurin cuma tekankan pada..''menambah seri'' saje.. tu pun yg perlu je.. kalo tak perlu takyah.. mmg nurin ade teknik tambah shading la..tambah2 laa ape bagai.. tp kalo utk gamba sesuatu event nurin takkan buat..sbb nt ilang originality keadaan semasa tuh..tak feeling aa...

disebabkan nurin ni tak bape bagus mengeksplen..so nurin tunjuk contoh aaa... ok baca pelan2 aaa...orait kite mula.. k...ni kt bawah ni ialah gamba asal. ori tanpa edit..  nampak elok kan? tapi....

sile jgn muntah...nurin da ckp awal2 kan.. model2 dlm kelas ialah tok guru nye sendiri ngn gambo2 peribadinye...so takdela kes org tuntut royalti ke ape kan hihii.....

harus ingat ye....kadang2 kalo gambo tu ditangkap oleh kamera yg super canggih...bintat sejibik kt kulit pun dia leh terjojol...pori2 tu kalo pun kite secara life ni kene cium cermin nk dpt tgk..tp kamera canggih takyah cium screen pc..zoom sikit je da nampak flaw kt situ.. tak paham? aa tgk gambo..

 
 gamba atas ni.. belah kiri ialah gamba yg ori setelah di zoom.. nampak tak ke-tak-cantikan kulit tu? menggerutu dek shading mekap.. aa ini tak cantik ni..ini yg kite mau repair...pastu light or fokus cahaya tu bersepah..sebab ape? time wedding mananye nk dpt gamba cam studio siap backup lampu bagai.. cahaya ikut suke je dr mana nk dtg kan.. aa tu pun kene repair tu... tapi INGAT..originality jgn sampai lari..

 
Apa tu instant editing? 
haa..td nurin ckp.. bab cahaya2 fokus kan..nape? sbb kadang2 gamba yg luar studio ni cantik..tp sbb pengcahayaannye tu rawak sewaktu amik.. jd kecantikan gamba tuh tersembunyi ..so nk kasi naik..kite kene ejas dia punye pengcahayaan...dlm ayat editing..tu termasuk dlm mengedit [brightness, saturation, highlight, contrast ]   tu yang skrg ni memang banyak software yg user friendly..instant editing tu..yang tekan satu button..tap..! siap..! ulead la..lightroom laa kan? microsoft office pictures manager pun ade application ni. kan?.main tekan2 je..siap..


tapi nape nurin masih pilih manual editing gune cs3? 
aa meh tgk..nurin tunjuk...gamba dr kiri..paling kiri tu gamba ori dr OP..nurin panggil gamba togel..sbb mmg takde ape2 sentuhan.. gamba tgh tu gune instant editing yg user friendly cam nurin ckp kt atas.. n gamba paling kanan.. nurin ejas cahaya ikut kesesuaian subjek secara manual guna cs3.. see the different?


first n foremost korang jgn terus set dlm pale..woo main tipu..tuka kaler kulit..! no no bukan..kalo u all paham konsep photoshooting.. koang pun tau kan kalo bebetul punye photoshoot  modelling pun...bape byk spotlight dia standby kan? sbb nk dpt tone kulit paling cantik.. tp mende tu tak berlaku kalo photoshoot spontan..so software kene sikit membantu..

tone kulit tu akan berubah seiring ngn pengcahayaan sekeliling..try aa koang snap gamba kt tgh padang 1 ngn kt dlm dewan 1..both no flash..tgk berubah tak muke korang? mana cantik? aa so tu konsep  yang kite mau serap dlm editing...


Ape itu edit gambo? kenape perlu edit? kameraman kan da terer amik angle?              

ok td atas sekali td nurin ade mention.. if edit gamba yg ditukar tu mood nye saje... YE memang betul OP terer amik gambo..tu yg gedebam gedebom tu pic..tp kalo korang pasan..seterer2 OP tu still dia akan edit gak gamba2 dia.. sebab pe? secara realitinye korang takkan dpt mood gamba yg warm ke..cold ke..classic ke..just by one snap.. cam korang tgk cite magika..cmne dorg bezakan dunia magika ngn dunia manusia? penggunaan warna kan? camne korang leh bezakan mood gamba tu classic or funky? warna kan? permainan warna n tone yg sesuai.. perlu utk naikkan mood n tema gamba...

ok..meh tgk.. gamba kiri tu ori a.k.a gamba togel.. yg kanan tu nurin sentuh siiikitt jeh..! tp ade nampak beza? which one yg korang ase lebih klasik? mana satu yg kite leh rasa mood klasiknye? i don't know how u interprets a picture or an art.. tp kalo nurin.. gamba2 yg warmth terasa lebih klasik..so nurin pilih yg belah kanan.




Kenapa kene edit? editing tu menatang ape semenanye?
 bila nurin amik tempahan editing..ramai yg tanye edit pe nye? org lain nurin tatau..tp kalo nurin.. bile edit..nurin cuba jdkan gamba yg biasa tu artistik..sedap di perati n di tenung lama-lama... and mcm nurin ckp kt atas... serlahkan kecantikan tersembunyi pada gamba...BUKAN UBAH ye.. TAPI SERLAH.. haa kene paham tu.. sape2 yg request suh ubah2 mmg lari dr prinsip nurin.. nurin tak accept keje tuh...sori aa.. i tak edit utk duit semata2 k..

ok kasi contoh aa..bg paham..cam gamba bawah..nurin tak usik subjek utamanye sangat tp nurin usik backgroundnye.. selain tukar mood warna.. nurin naikkan artistiknye gamba tu ngn..meng-reveal-kan kecantikan tersembunyi nye... ape maksud nurin nih? aa meh tenung dalam2..tarik napas...ehehe....

perasan tak dalam gambo yg suda di edit tuh... daun2 kt belakang tu sedap dipandang n dibelek selai2?   compare kan ngn gamba before.. mana satu korang rasa selera nk perati lama sikit? nampak remeh ek.. cuma daun and batang pokok.. tp element tu kuat bagi nurin...


contoh lagi.. see gamba atas.. nurin cuma tambahkan sikit cahaya matahari supaya dia fokus pd subjek utama..and ejas sikit batuan belakang tuh.. nurin tambah & cantikkan sikit lumut..pastu perati which gamba yg nampak batu batuan nye lagi berseri? again.. cuma sekadar batu...nampak remeh kan? tp penting buat nurin...

and last but not least.. here..nurin edit gamba khas utk contoh bg korang paham ape itu editing...so pahni kalo de lagi request mintak nurin ubah gigi ke..rambut penyek jd bulat kenteng2 ke.. mancungkan idung ke.. memang nurin SEKEH je terus..huhu....


 kesimpulannye the pic yg nurin guna BUKAN dr jurugambar biasa.. ia dr professional photographer yg kite2 bayo mahal utk dptkan hasil keje dia..tp cuba perati gamba asalnye? lebih kurang kalo kite amik sendiri kan? bezanye..Pro photog tau amik angle yg betul & lebih kreatif..tp utk dptkan effect yg artistik.. kamera saje tak leh buat.. so yg nurin tunjuk2 n bulat2 ngn kaler pink tuh..effect2 yg nurin upgrade..  nak tambah2 bole..tp unsur yg sesuai lah.. pendek citer..twist saje la otak kanan masing2 kan ikut la selera masing2..asalkan cantik n masih kekal realistik nye.. n mood nye sampai...seni tu subjektif..


anyhow credit kene bg..all pic taken by mutet ..our wedding OP ..;) dia mmg owsem..!  setakat ni gamba  OP paling senang nurin nk edit..gamba mutet n reezuan lah..(reezuan zainal ye..bukan redzuan hubby saya) sikiit je kene sentuh..gamba sendiri tangkap tak masuk dlm ini story aa ehehe..yg nurin tepek2 ikut suke ati dlm blog ni..tak credit sape2 tu nurin amik sndiri aa tuh..


yang benar....cikgu potosop amateur..huhu
's
~ nurin

No comments: