Sunday, September 6, 2009

140 . maaf..

hmm.. since dr bbrp ari lepas..smpi la td ni..isu2 perbualan..including baca blog2 org,kawan2, ade 1 isu yg agak ter-highlight ...

nurin xmo tulis detail2..xmo tulis pnjg2 sbb its too privacy.. sesuatu yg disimpan dlm lipatan sejarah nurin yg da lame da nurin xmo layan tp mende tu keep playing in my head n my heart.. tak penah nurin ungkit or bangkitkan pd sesiapa tp rini nurin nk bangkitkan sikit..

ada bbrp cerita dr bbrp cerita yg didengar n dr blog y'all2 ni yg menarik perhatian nurin..

1.tentang kesabaran yg teruji
2.tentang memaafkan..

nurin impressed ngn masing2 punya kesabaran, cara masing2 mengatasi ujian2 yg mereka hadapi..masing2 punya cara tersendiri..and ini yg menyebabkan nurin ase nurin nk share sesuatu...

ada org kata idup nurin ni hampir sempurna, punya segalanya, takde tekanan atau sbrg masalah...huhu itu org mesti judge based dr karakter luar takpun blog nih.. if ade org leh judge sebegitu ALhamdulillah..bgs lah..tp ase nye sesape yg btl2 dekat ngn nurin tau kott.. fyi, im not that lucky ok.. nurin juga di uji.. ada juga bebanan n segala mcm itu masalah.. yep i like to blogging n shares...n talk.. mmg nurin brcerita tp bkn semuanya... i still prefer to keep it as my own.. sket2 bole laa share2..kasi ringan..

berbalik ttg isu td..penah timbul dlm diri nurin ttg 1 persoalan.. perlukah.patutkah nurin memaafkan org yg memperkotak-katikkan nurin, org yg memijak2 maruah nurin, org yg merosakkan hidup n ketenangan nurin, org yg menganiaya nurin???

bertahun nurin cari jawapan tu.. sometimes pk..maafkan aje..tp tup2 nt eh xmo aa tarik balik..TAK patut dimaafkan..!! berpuluh beratus kali jugak la keputusan tu flip flop..jap ckp maafkan jap lg x jadik.. Photobucket

soal membalas balik or membalas dendam x penah timbul..yg timbul hanya soal memaafkan.. mmg betul..MAAF- ckp itu mudah, tp melaksanakannya mmg payah..lagi2 kalo kes nk maafkan org yg takmo MINTAK maaf pun..

tapi..setelah kian lama.. setelah akhir2 ini..apabila nurin diuji dengan ujian yg agak mencabar ... apabila kesabaran , keimanan, kekuatan & segala2nya semakin teruji...
akhirnya nurin rasa nurin temukan jawapan... nurin tau nurin ni bukan la insan mulia..nurin sama mcm org lain (yg berhati normal) nurin takkan bole betul2 dengan ikhlas lafazkan nurin memaafkan itu dot..dot..dot.. (or sesapepun la yg ase tau diri dia tu da penah menjatuhkan maruah nurin ke tikam2 ke pe ke..)..

setelah begitu lama berteka teki dgn diri sndiri..patut ke x patut ke..
Photobucket
akhirnya nurin keluar dr teka teki itu dengan 1 jalan penyelesaian...

nurin yakin teramat yakin... sesungguhnya Allah swt itu maha Adil.. DIA Maha Mendengar..Maha Mengetahui.. DIA Maha Pengasih & Penyayang.. DIA x pernah n tak akan memungkiri janji-Nya.. DIA yg lebih arif dlm memberi balasan n pengajaran.. Hanya DIA yg berhak mengampunkan atau pun tidak mengampunkan hamba2-Nya..

.. jadi..drpd nurin rosakkan hati nurin dengan dendam yg nurin sndiri x perasan semakin terpendam...
daripada nurin merosakkan mulut nurin dengan menghebah2kan aib org itu... drpd nurin spoilkan mood blog or diary nurin dgn cerita2 sedih or masalah bergunung2... daripada nurin merosakkan jati diri nurin hnya kerana org2 yg xmo guna akal & hati dengan baik.... baik nurin lepaskan..n serahkan segala-segalanya pd DIA..

Alhamdulillah..persoalan yg lama terpendam tuh..walaupun x terucap kata2 maaf dr bibir nurin, tp bila hati da melepaskan.. skrg perasaan nurin jauh lebih baik..lebih ringan.. dugaan yg menguji.. bukan sepenuhnya langsai..tp bebanan tu terasa bole di letak ke tepi sebentar.. if betul nurin ini di aniaya..bukankah doa org yg teraniaya tu makbul? if nurin dikata or di injak maruah tanpa diberi peluang membela diri.. bukankah itu akan mnjd aset free.. penat2 je member tu buat pahala tp sng2 je dia pass kt nurin eheheheeee...Photobucket

akhir kata... kita2 ni sme x sempurna.. tp peluang utk membetulkan kesilapan n kesalahan tu .. selagi belum smpai sakaratul maut.. peluang tu masih ada.. jd apatah lg bila sesama manusia.. bila saling memaafkan perkara yg sudah..kalau xmampu utk dibawa kedepan...locked je la dlm peti pahtu campak nun jauh2 kt laut ke gunung himalaya ke...bak kata tunang nurin satu masa dulu..terima la org tu seadanya dia skrg..usah dikira yg lepas2...huhu..n nurin harapkan doa dr kalian semua..semoga nurin..n kita semua sentiasa mampu bersabar..n memaafkan..sama2 mengingatkan (selau2 la ingtkan nurin if nurin wat sala..coz..nurin pn spesies selalu terlupa juga huhu) ..n memberi semangat n kekuatan...aminnnnn..


6th sept 2009

No comments: