...
kulit nurin ni tade aa tahap leh masuk kategori kulit contoh..
tapi de orang suh men-reveal teknik2 camne nurin atasi kulit kusam sedangkan nurin tak penah pon p wat facial kt spa ke pe ke...
woke bg yg da tau...jgn baca..! ahaha..segan..
bagi yg tak berapa tau..meh.. i kongsi..
tgk sekali imbas..kalo koang pasan kulit tu cam nampak lesu..
kaler tak sekata..
pastu kt idung raba2 sikit rasa cam kasor je..
pastu sentuh area T-Zone..
oily , kasor and keseluruhan muka nampak tak fresh...
tepek bedak ke pe..ase tak cun2 jugak...
pori2 pun tersumbat..
black head n white head bersepah aa tuh....
tapi len kali aaa...
teknik yg ni guna barang2 asas je... barang2 murah leh dpt kt farmasi...
bukan mcm product good skin lab yang nurin story aritu...
yg tu mmg intensive product utk facial n rejuvenating cell kt umah...
kirenye ayat senang nye tu mmg product meng-spa kan kulit kt umah...
yang ni gune product basic jeh...
woke bg yg da tau...jgn baca..! ahaha..segan..
bagi yg tak berapa tau..meh.. i kongsi..
mula2 cmne nk detect kulit da kusam?
perati je kt cermin..;ptgk sekali imbas..kalo koang pasan kulit tu cam nampak lesu..
kaler tak sekata..
pastu kt idung raba2 sikit rasa cam kasor je..
pastu sentuh area T-Zone..
oily , kasor and keseluruhan muka nampak tak fresh...
tepek bedak ke pe..ase tak cun2 jugak...
haa kusam lah tuh..!
apsal kusam?
pasai sel2 kulit mati dok lekat lg kt muka...pori2 pun tersumbat..
black head n white head bersepah aa tuh....
woke camne nk atasinye..??
haa ni salah satu teknik yg nurin buat eh.. ade cara lain..tapi len kali aaa...
teknik yg ni guna barang2 asas je... barang2 murah leh dpt kt farmasi...
bukan mcm product good skin lab yang nurin story aritu...
yg tu mmg intensive product utk facial n rejuvenating cell kt umah...
kirenye ayat senang nye tu mmg product meng-spa kan kulit kt umah...
yang ni gune product basic jeh...
woke..mula-mula..sediakan bahan2 nya...iaitu..
yang ade tande (*) tu optional...takde takpe..tp kalo ade lagi bagus...
yang ade tande (*) tu optional...takde takpe..tp kalo ade lagi bagus...
1. gel mask..- BRAND ape? ikut korang laa..ikut koang nye kesesuaian kulit juga yeh....
2. * tu yg skap kepala tuh..tah ape nama tuh..yang orang pasang kt kepala b4 make up tuh...
2. * tu yg skap kepala tuh..tah ape nama tuh..yang orang pasang kt kepala b4 make up tuh...
penting ye..tujuan nye supaya rambut anda tak terbabit sewaktu proses menanggalkan mask..
selain untuk memudahkan koje..
ok pastu bahan2 menumis..hu kidding2..bahan2 seterusnya;...
3. toner
4.* facial wash scrub
5. facial foam
6. * washable mask..
7. air panas..(suam2 aa..panas menggelegak kang huduh lak kulitnye kang nanti)
8. moisturizer / pelembab..
nota : BRAND ape koang nk gune itu terpulang k... yg nurin tunjuk ni...sume dalam satu brand ...pasai it is my peberet ... brand murah je...;p tapi kalo korang spesies barang2 tu brand campur2 pun takpe.. i mean cam contoh..pencuci pakai olay..gel mask pakai st ives..ke pe..pun takpe... tak wajib pon pake sume in one brand..
4.* facial wash scrub
5. facial foam
6. * washable mask..
7. air panas..(suam2 aa..panas menggelegak kang huduh lak kulitnye kang nanti)
8. moisturizer / pelembab..
nota : BRAND ape koang nk gune itu terpulang k... yg nurin tunjuk ni...sume dalam satu brand ...pasai it is my peberet ... brand murah je...;p tapi kalo korang spesies barang2 tu brand campur2 pun takpe.. i mean cam contoh..pencuci pakai olay..gel mask pakai st ives..ke pe..pun takpe... tak wajib pon pake sume in one brand..
9. * eye gel...kalo takde eye gel...pakai timun pun ok..
tuh yg nurin bulat tuh..harap maap nurin gune gambo ulang tayang sbb malas nk capture..;p
anyway tu laa dia product good skin lab yg nurin ckp kt atas td..
korang jgn terpengaruh ngn produk tuh..beli semata2 nk tawen tuh..;p
woke now cara-cara nye..
1. mula-mula pastikan kulit korang bersih ye... takmo ade sebarang mekap ke pe ke...
2. pastu pake tuh.. bahan no.2 tuh...--> yg skap kepale tuh...
3. kasi tepuk2 manja sikit kulit muka tuh... guna jari tengah n telunjuk....kt seluruh area muka eh...
4. stat sapu gel mask kt seluruh bahagian muka.. pastikan litup penuh ek..takmo de lubang2... takpe..jangan kedekut2.. sbb buat mende ni bukan slalu...paling rajin pun sebulan 2 kali.. cam nurin 2-3 bulan sekali.. so tak abisnye mende tuh.. elakkan area mata ngn lubang idung ngn bibir yeh... area lain sume kene litup cam gini...
ha..pas abis sume kene litup..sile biarkan dlm 10-20minit.. ikut kesesuaian laa..sampe mende tu kering sepenuhnye....
5. pastu kering..cabut perlahan-lahan.. tp teknik cabut tuh..cabut dr dagu ke atas ek..kalo yg tak biasa amik masa sikit..sbb sakit sikit kan..tp its sakit yg refreshing semenonye...
haa pas cabut.. ni ghupe mask nye.... setepek bentuk muke...;p kalo ase rajin nk perati2 close up.. koang akan nampak..betapa banyak black head, white head n sel kulit mati depa da tarik....
6. pas cabut mask koang akan ase cam agak tegang kan muke tuh? no worry.. p bilas muka ngn air suam... pastikan setiap mask gel td dicabut dr kulit muka...
7. pastu...scrub muka guna facial scrub.... time scrubbing nih...buat urutan membulat and ke atas...stat dr dagu..pastu slow2 nek atas.. guna 3 jari yg tengah tuh...haa pastu bilas lagi gune air suam...
8. pastu...pas da bersih..amik washable mask tu pulak... yg nurin pake tu.. mask dari tanah liat..yg dlm tiub paling kecik kt gambo atas tuh.. koang nk tepek ape2 pun leh..ade bnyk jenis.. yg dr nenas la pisang la..epal laa....suke ati....tepek2 kt seluruh muka..litup penuh...macam langkah kat atas td...
tunggu sampai kering.. time nk tunggu kering tu buat la ape2 aktiviti.. kalo ase nk rehat n betul2 menyepa.. baring aa feeling2...hehe... kalo takde eye gel...pakai timun..ha leh tepek timun masa baring2 nih.... tp kalo muke nurin nih.. sambil pake tu..siap makan2 lagi ahaha...ngedit2 gambo bagai..
9. pas washable mask tuh kering... bilas lagi muka ngn air suam...pastu cuci muka guna facial foam... facial foam ni pencuci muke korang aa eh...bilas bersih2..guna air sejuk pun ok...
10. pas bersih muke tuh..kasi tepuk2 manje lg sikit kt seluruh muke tuh..pastu tepek toner sikit..pastu..sapu ngn moisturizer...or bahase melayunye..pelembap muke... cam nurin ni pemalas..skrg da tak pakai pelembap utk sehari2.. tp bile mem-facial kan diri..kene gak tepek.. kadang2 nurin gune good skin lab moisturizer..tp selalunye nurin gune avene trial pack nye moisturizer jeh...hehe.. koang pakai aa jenama yg koang pakai selama nih..janji pelembap..
11. if guna eye gel..pas tepek pelembap...leh sapu eye gel tu sekali kt mata...woke setel suda...
11. if guna eye gel..pas tepek pelembap...leh sapu eye gel tu sekali kt mata...woke setel suda...
haa siap..! try tengok kulit kt cermin now..koang akan ase perbezaan nye..kulit ase fresh sangat2..! pastu bersih n licin..n glowing... nk mekap pun takyah tebal2.. tepek bedak baby je pun da cun dah...! masa muda2 dulu ;p... nurin selalu je kene tuduh pakai foundation laa..concealer laaa...time mekap..tp semeno nye tade secalit pun.. so kalo nak kulit senang jaga cenggitu...pe korang kene wat.. koman2 malas pun 2-3 bulan sekali ke..rajin sikit wat laa tiap 2-3 minggu...sebulan sekali ke...woke? ape2 hal pun mula ngn bismillah....selamat mencuba...;)
♥'s
~ nurin





No comments:
Post a Comment