alkisahnye bermula masa balik kampung baru-baru nih..
bukak2 almari lama..jumpa beg ini....terbungkus2 dalam plastik...
ni back-bag yg kak ajim kait sendiri utk nurin... dia bagi masa nurin form 2 kalo tak silap...
kak ani pun ade buatkan satu tp sling-bag..kaler itam kuning..lawoo..tp lupe nk amik gambo..
masing2 bagi suh buat tuisyen katanye...
*
ok pastu..bukak2 je beg tu nurin jumpe ini...
*
haa kalo korang zaman remaja tahun 90-an, msti ingat ade trend buku biodata kan? kan?
haahaa cam tak percaye dulu nurin terjebak gak ngn trend 'buku biodata' ....hoho...padahal time sekola..nurin la paling malasss ngn trend nih..aku buat jugak rupenye hhihi...seyeessss tak ingat...;p
oke..dr kiri..album zaman sekolah, tengah2 tu buku biodata hmate kt seksyen 7.. zaman uni pun layan k... tp ni lebih kepada buku tulis pesan2 /ucapan2 b4 berpisah..but still..kelakaarr...
yang paling kanan tu pulak.. buku biodata zaman matrikulasi ...very the kreatip woo siap ade yg pakai borang outing utk isi biodata..pastu tampal..
*
*
pastu...bukak2 lagi...jumpa ini...kt celah2 buku tuh...
*
*
tingggg...!!
trrrooiiiinnnnngggg....!! toinng..! toiing..!!! otak terus rewind balik kt hall bawah umah ambar 7..time tu kak TG tgh layan hobi dia buat costumed card lahh..sambil2 buat kad utk kawan dia...pastu nurin & sue turun ngaco2.. pastu mebi sebab annoyed kot.. kak TG suh kitoang buat kad sendiri..pakai je barang2 yg dia ada..pastu dia ckp.."shuhhh shuhhh haa dah p main jauh-jauh..!!"
*
*
godeh2...haa ni hasilnye...taraaaaa....!!
..siap leh terbuai2 ok..cover depan tuh.. cam tak caye lak nurin buat sendiri...heh..;p yg dalam tu nurin siap over dr dorang2..siap print kan kata2 motivasi guna translucent paper..pastu baru tampal... pastu ingat ade buat lagi satu..yg tu tukar2 ngn sue..siap tulis ucapan dedikasi lagi haha... so masing2 buat 2lai kad..sebab zaman uni nurin tade boipen so nurin simpan yang ni utk diri sendiri je ;D
*
pastu terpandang nih..
haaa..album masa form 2.. zaman dulu tak canggih cam sekarang..album sume standard..pastu sbb budak sekolah takde duit.. kalo nk merasa pakai album lawa..kene buat sendiri..takleh ngendeng2 mak bapak suh beli...gambo dalam tah hape2..so tak yah tunjuk.. tapi kan...jap eh..saya mau zoommmm jap cover belakang album nih..
*
*
eh? ade org jadi cover girl..heeeeeeeee..... ase kelaka pulak..kalo da letak as cover tu mesti time tu da rasa ni gambo paling lawa gilerr la nih...;p so sile jangan bayangkan budak ni kalo time2 biasa...
.. ni yg jd tajuk utama stori nih...
woke..itu ialah sorang budak itam masa umo 14thn..time ni itam legam.. huduh n comot...one day abang si-budak itam tuh.. yg nama sahrizan a.k.a boy tu wat statement pedih masa dia jemput si-budak itam tuh dari sekola seisi petang...baru je setting kaki nak naik moto..tup2 abg dia wat statement.....
"aku malu aa nk jemput ko dari sekolah..comot..itam..tak lawa...! adik kawan-kawan aku sume comel2..tudung kemas..pakai bedak..ko apsal tak pakai bedak ah?? muka berkilat..tudung takmo lipat pulak tuhh...aku malu ah nak ngaku ko adik..! "
hoho pedih ok... si-budak itam tuh siap terkaku terkebil-kebil depan abg dia..lupa nk naik moto..sejak tu..sambil baring2 kt katil..suke tgk cermin tanya diri sendiri.. huhu huduh sangat ke aku? pastu jawap sendiri....errr yee memang huduh pon..abeh nk buat cemane... da lahir cenggini...wuuuwuuuu...isst..!!
lepas tu walaupun tetap nakal2 n ceria cam biasa..tp ade masa si-budak itam tuh memang ade sikit masalah low self-esteem.. jalan tunduk tahap tengkuk rasa lenguh k..tp tahankan aje sebab segan...mau tak.. si-budak itam tuh takleh pakai bedak sbb kulit kering.. nanti nampak mengelupas.. tp berminyak jugak..kalo tak pakai nampak berkilat2 pulak..bersinar-sinar trrinnng..!! ..so drpd pakai bedak tp nmpk comot..end up dgn tak pakai ape2..togel je..
nak jadi citer one day.. si-budak itam tuh terserempak ngn sekumpulan kawan2 abang dia ..dengo diorg ckp
kawan 1 : " eh ni adik ijan kan? bagusnye jalan tunduk je..pemalu kot..tak macam adik aku gedik2..!"
kawan 2 : "mesti lawa cam ijan & kakak dia nih.-tp pemalu sangat tak nampak muka..haii..adik ijann..haiii...eh tak pandang pon..pemalunyee diaaa...."
"ah! sudah..! pedihh...!!" worr kalo lawo pemalu baru bagus aa? abis kalo tak lawo?? disebabkan si-budak itam tuh jalan tunduk ukur lantai.. si-budak itam tuh tak tgk pun mereka-mereka itu....makin laju je jalan...pastu balik sekolah..cam biasa time baring2 si-budak itam tuh tengok cermin... pastu dapat sindrom baru ckp ngn cermin...hari-hari berangan.. sok lusa..ade pari2 lalu..pastu ting..!! muka aku salin kulit..jadi tantek..putih bersih..cam dalam citer 'intan terpilih' baru korang tau..huhu.. takpe berangan pree... takde mengharap sangat pon..berangan je pun ok whatt...?
tp pastu penyakit berangan si-budak itam tuh tak brape kronik..sbb pas si-budak itam tuh aktif dgn PRS dia punye self-confident automatik boosted.. da biasakan diri dgn rupe yg sedia ada...tak cantik pun tak apee lahh...motivate diri sendiri..terima dirinya seadanya yg penting ni haa jiwa ini..cewahh..wuuwuu... sbb mak si-budak itam tuh selalu ckp.."tak cantik tak ape..yang penting ati baik..solat tak tinggal..Allah sayang..tetap comel kt mata mak apee..ni mata bulaattt..! mak sayaanngg.." walaupun tau cuma nk sedapkan ati..tp takper.../(-.-)\
*
*
*
pastu as time goes on....
*
*
*
*
setahun lebih pastu....
kt kelas...
kat perhimpunan...
kt kanteen....
kt mana2...
si-budak itam tuh da start heran sebab ramai tanya.."weh xxxxx, ko pakai apa...? "
si-budak itam : "hmmmm????? pakai ape? pakai baju lahh..."
tetibe si-budak itam tuh macam makin kerap pulak kene ngurat2 kalo jalan2 ngn kawan..
"yang tudung itam..yang tudung itam..!! haiiii...." (sambil sengih2 angkat kening sebelah..senggol2 member sebelah)
si-budak itam tuh toleh2..eh? aku sorang ke tudung itam??
kt sekolah agama...
linda : "oii xxxxx..sipolan tu suke kt ko lahh..tu sebab asik pandang ko je.. tu pun ko tak paham ke? bodoh betul lah ko nih..!"
si-budak itam : " apelaa ko...dia nak pandang2 pun ko da pikir bukan2..bior laa dia..." ~sambil sambung conteng2 kitab muamalat..
*
*
*
masa berlalu lagi..
*
*
*
jalan2 kt padang sekolah..ade sukan ape tah..abang si-budak itam tuh kadet pangkat ape tah..tp agak glamer la dia...jalan-jalan-punye jalan... si-budak itam tuh terserempak ngn abang ngn kawan2 dia....
dalam hati si-budak itam: "alaaammaakksss...!! buat tatau.. hoho..baik buat2 tak-nampak..! silap2 aribulan kang ade kene hina lagi kang nih..."
kawan2 boy : " peuwitt..ehhh jann..adik ko kan tuhh..?? weehh ejass la wehhhh"
boy : " ahhh..jangan ngade ehh..tu ADIK AKU tuh..jangan berani2 usik dia ..siapp..!!"
si-budak itam : eeehhh?? ape dia ckp tadi?? ADIK AKU??? hoho...
*
*
*
*
balik sekolah si-budak itam tuh perati muka sendiri.."apende yg berubah? nape tiba2 ngaku dgn bangga aku adik dia?"
belek2..tak nampak apa2 berubahhh ponnn...????tp pastu slow2 si-budak itam tuh baru pasan.....
![]() |
tak de la cantik..tp agaknye kulit da betul2 tukar kaler cam yg si-budak itam tuh selalu berangan2 tu kot.. takde la putih melepak cam intan terpilih...cerah sikit secukup rasa je...fyi budak pempuan yg cangkung sebelah yg bj biru tu pazi, dulu budak tu paling putih kat sekola ye. .jd kalo da bole begambo sebelah pazi.. baru laa tebukak sikit mata sibudak itam tuh.. baru sedo...da salin kulitt..! tp kesimpulannya... betul ke tak cantik tak ape???
bak kata pepatah...hanya pak johari mengenal makcik nikamnye..yee..betuuull 'tak cantik memang tak ape'.. sebab bila si-budak itam tuh da beso baru dia terpikir.. kenapa si-budak itam tuh bole tak perasan langsung dia telah mengalami perubahan...?? padahal ari2 tgk cermin.... jawapannye senang... time tu si-budak itam tuh da biasakan diri dgn ape yg dia ada.. confident si-budak itam tuh bukan datang dr rupa parasnya tapi dari dalam...al maklum le masa tu tgh syok.. jadi facee n AJK dlm aktiviti PRS tiap2 minggu.. pastu jd librian jadi leader librian ..pehtu sonok pulak jadi otai masa camping..so da tak riso pasal muka n rupa paras yg huduh tuh...tak tantek pun takpe...
motip entry ni? ahaha..saje2 nk distractkan otak saya ni kejap dr hal semalam pun ye.. dedikasi to someone pun ye.. ;p.. ''jangan malu pada diri sendiri" dik.. :) sume orang ada fasa perubahan masing2.. tak baik meng-........ gambar sendiri hanya kerana malu time2 kecik2 tah hape2..;)
anyway ape jadik kt budak kecit itam tu td sekarang?
*
*
*
da besau...
agak mereng sikit...;p
seb bek aritu sempat tuka phone..so ade la gambo si-budak itam tuh berumur 26thn (turns to 27yO this coming july)...disebabkan jarang camworing xde gambo..jenuh pasang balik phone sony tu..carik gambo latest..i suppose beli lg 1 nombo kot? susa pulak ade 2 phone tp 1 sims je.. kt tepon baru nurin tak suke camworing.. pakai slr lagi laa tak meng-camworing...entry ni menyebabkan nurin ase patut camworing banyak2 sbb nt leh simpan rekod perubahan demi perubahan..hheee..;p woke da melalut..till then..da.....! ;D
ade sesuatu yg saya tengah pikior semenonye nih..tunggu emosi stable dulu sok lusa br mau tulis..;)
♥'s
~ nurin




No comments:
Post a Comment