Tuesday, March 1, 2011

435. [Reminder] : 'meja bulat' ?



sikap manusia ni berbagai...beraneka jenis ....mengalahkan aneka jenis kuih raya...
mungkin ade satu sikap pada individu terasa jelak dihati kita...
tp mungkin tidak di hati orang lain...
kalau tak mampu menegur..selemah-lemah iman.. kita membenci seseuatu perbuatan yang salah..
cukup lah kita peringatkan diri sendiri ...
jadikan itu batas...
"owhh..aku tak mau jd seperti itu...ya-Allah..lindungi aku dari sifat2 yg di benci ini..amiin"


mungkin 'aura' seseorang itu bak 'api' utk diri kita...
rimas..panas...nyampah..!
sume yang dibuat nya salah dimata kita...
tapi apakan daya..sikap orang bukan dalam kawalan kita..
kalau tak mampu menegur cukup muhasabah kan diri sendiri
bukan menebar rasa benci bak menebar roti canai....
tu batu api namanya...free free dapat saham dosa menyebarkan rasa dengki...
mengata or mengutuk ni..if da dapat dia punye tune... memang sedap...
lagi cakap lagi best..memang layannnnn......


nurin pun tak terlepas...
walau terkadang cuba utk elak..tp kita manusia...
ada masa kita terlajak...lagi2 bila emosi tercalar...
tp jgn lupa..Allah swt maha pengasih...Maha Pengampun..
bila tersedar...berundur sikit..istighfar....''Astaghfirullah....''
di lain masa cuba jauhkan diri dr bersikap yang sama....


..kadang-kadang kita dok sibuk mengata itu mengata ini
tentang si polan.....
"aih buruk nye perangai si polan....aih..poyo je si polani nih...."
tapi cuba fikir balik...macamana nak diperbetulkan salah...
cakap pung pang pung pang...dibelakang cuma..ape guna??
jangan lupa jugak kadang-kadang diri sendiri pun terpoyo dengan tak sengaja...
sedarkah kita jika ada hati-hati yg terguris dengan apa yg terucap dr bibir kita?
bersikap sarkastik mmg sedap..macam pandai menjawab...macam pandai bercakap...
kalau bertempat takpe..tp kalau sepanjang masa?
 sedar ke tidak kadang2 ada hati yg terusik?
jadi bagus sangatkah kita?
pikirkan...

kita dok..pantang itu..pantang ini....
tapi terpikir kah..ade sikap kita juga jd kepantangan orang lain...?


mungkin si polan buruk sikapnya hari ini...
tapi siapa tahu..hidayah Allah menunggu dia dihadapan...
siapa tahu..jangan-jangan dia lah individu yg akan membantu kita kelak...siapa tahu?
jadi..jangan mudah mengjangkitkan fitnah, aib, negativiti pada sekeliling...
kun fayakun...mana tau tiba-tiba di terbalikkan sikap tu kepada kita....Na'uzubillah....

cukup la rasanya...
perbetulkan sikap..walaupun berterus terang tp maniskan bahasa....
sedaya mungkin tidak sakitkan hati orang lain...
bukan poyo cuma usaha memperbaiki diri itu bukan sikit masa diperlukan...
sama juga pada individu2 yg kita benci...mana kita tau..
...sebenarnya disebalik kepoyo-an sikap dia selama ni..rupanya dia sedang
usaha berubah?? mana kita tau??



dari seribu keburukan...cuba kita cari satu kebaikannya...
dari seribu negative ...cuba kita cari satu positivenya...
bukan untuk si polan...!
cukup untuk kita kurangkan sikit rasa jelak dihati kita..
tak perlu suka pada si polan..cuma mencari sebab yang...
cukup untuk kita meneutralkan sikit hati kita dari rasa ingin membenci...
buat untuk diri sendiri..niat kerana Allah swt..


dr dok mengata.. baik bincang isu semasa ke..pengetahuan am ke...artikel yg kite baca ke..
atau mungkin perbincangan tu ada hikmah n pengajaran utk kita ambil...takpe la...
dr dok ngate..
tp sifar input..cuma melayan hasutan setan suruh menebar rasa benci...kan ke rugi?


jadi sebelum pung pang pung pang...
fikir dulu...ingat Allah....
kadang2..ada teman yg cuba jauhkan diri dari tradisi menjadi 'juri awam dimeja bulat'...
tp dek kerana kita yang sungguh bersemangat..menabur hujah...
tak memasal teman tadi tertarik sekali ..join sekaki..terjangkit rasa benci...
hancur niat n usaha baik orang..kesian...
kalau rasa tak kesian pada diri sendiri..kesiankan kawan2 yang cuba berubah.....




ape guna menambah musuh...kan jauh lg elok menambah kawan?.......;)
tak tambah kawan pun takpe..janji ati lapang...


hidup da penuh dengan bermacam rasa..n kekhilafan diri....
takmo sesakkan hati dengan rasa dengki..kotorkan hati...
ingatan n muhasabah ni utk diri sendiri...
sebab terkadang kita tak terlepas dr rasa alpa..terlupa..! menyesal nanti...


mau berubah...huhu..
's
~ nurin

4 comments:

scha said...

oh...terasa here..ari2 marah kat si polan..tp marah dalam hati je..hahahaha...

*~*nurin*~* said...

hehe..kelaka la scha nih..ni general aa..marah dlm ati normal ah tuh..kite pun ade gak ;p

Unknown said...

btol kata nurin..kita cuba berubah tp kadaang2 tewas dgn kealpaan diri...huhu

nurin said...

hmm kan kak? kan kan?