Monday, August 23, 2010

331. pilihan ?






dpt link video ni dr salah satu facebooker dlm list nurin..

watch...
*

*


*

*


my personal oponion.. yep mmg la sedih daif... makan sisa n lebihan orang..
but i don't see any defect or disability pd si bapa.. punye kudrat.. n nurin rasa dia berkerja...

persoalannya disini...

tidak ada option lain ke?

bukan mempertikaikan or memperlekeh kan orang susah..or mebi ada halangan or kesusahan dia yg nurin/kita tak nmpk dr video tuh..

but in my life i knew someone yg perlu menyara 8 orang anak dgn pendapatan yg sangat sikit.. n Alhamdulillah skrg anak2 beliau semua berjaya n ada hidup masing2.. point yg plg penting.. nurin belajar dr pasangan tu...ye mereka hidup susah..tp mereka sangat bahagia.. anak2 mereka tak pernah kelaparan..n makanan mereka bersih.. pakaian walau takde yg mewah tp cantik2 n bersih..rumah mereka selesa..tiada yg kurang semua keperluan isteri n anak2 lengkap dia sediakan...didikan pd anak2 mereka pun Alhamdulillah... setakat ni Alhamdulillah takde anak2 mereka yg jd sampah masyarakat..sume 'menjadi'...percaya tak kalo nurin ckp gaji dia sebulan cuma beberapa ratus sahaja tp kene sara anak2 yg sekolah, yg di kolej, maktab dan di universiti juga isteri yg cuma suri rumahtangga sepenuh masa..just imagine how hard he should work..
(his wife juga sangat berusaha menampal kekurangan pd si suami -a perfect team
..)


so...

sorry..tp jujur nurin tak tau ape perlu nurin rasa masa tgk video nih.. mamat yg post tu kata sedih..kesian.. ye mmg sepatutnye rasa begitu.. tapi maaf maaf maaf nurin tak dpt nk rasa sedih or kesian... i think they should work harder to give the best to their family...


pesanan arwah bapak nurin :
tuhan sediakan segala yg kita perlu utk hidup termasuk kudrat..akal, hati dan iman..jgn menganiaya diri sendiri dgn membiarkan diri kita kesusahan ..lagi2 bg anak lelaki.. jgn heret anak isteri susah hanya kerana kita tak mahu berusaha..


i will never forget this..pesanan bpk nurin yg dia selalu ulang2
"bapak tak tinggalkan / wariskan duit atau harta utk anak2 tp cukup kalo bpk pergi.. bapak bekalkan sorang2 baik yg laki2 mahu pun perempuan dgn ilmu.. jaga la diri , mak n orang2 dibawah jagaan masing2 dgn ilmu itu"


hakikatnya..ye betul menjelang saat2 akhir sblm bapak nurin pergi.. mmg dia tak tinggalkan duit atau harta spt dia ckp.. saat2 akhir dia gunakan sume yg dia ada utk sedekah..segala hutang langsai.. aset2 mcm koleksi motor2 nurin tak pasti ape dia buat tp dr berbelas biji cuma dia tinggalkan 2 biji moto kecik je utk kegunaan asas..sume utk mak..

koleksi2 peribadi dia sume dia jual.. the only thing yg dia tinggalkan cuma simpanan utk mak .. rumah..moto n kete kancil n tanah utk mak.. anak2? dia buat spt dia janji...tiada apa selain ilmu.. esok genap 2 tahun dia pergi.. Alfatihah...adik rindu ..semoga tenang n bahagia disana ye pak..


's
~nurin

No comments: