**MAJLIS **
aduuh rasa mcm nk tersedak n pitam bila ada kawan2 yg suggest nurin utk buat modul, lah catatan penuh lah, n macam2 istilah yg berkaitan dgn rujukan persiapan wedding.. dr kawan2 ofis smpi la ke kawan2 lama.. mcm2 kene tembak.. bukan nurin xmo berkongsi ..tp betul.. nurin bukan org yg layak or paling tepat nk buat tu sume..
sebabnya? sbb nurin BUKAN sedang merangka wedding of the year or apa jua yg bersamaan dengannya.. cuma persiapan ala kadar yg berpijak pd bumi nyata.. nurin hire wedding planner pun sbb keadaan yg memerlukan nurin berbuat demikian..
1. sbb rumah tempat majlis tu akan berlangsung..skrg ni jd rumah persinggahan semata.. da x diduduki.. semenjak allahyarham bapak nurin pergi.. mak da x duduk situ.. kami cuma upah org utk jaga rumah, n balik berkumpul bila ada event2 penting.. cuma dijenguk oleh ahli keluarga 2-3 kali dlm sebulan...umah kg la katakan.. bukan leh deko2 sesenang hati mcm deko dewan..ade limitation ruang n sbg nya.. so khidmat yg pro sgt membantu..
2. komitmen ahli keluarga yg membataskan mereka utk terlibat penuh dlm persiapan... masih lg terlibat n sama2 usahakan tp bukan keseluruhan cuma setakat mana yg masing2 sempat..
3. keadaan nurin yg berkerja di sini-putrajaya tetapi majlisnya disana- kota tinggi.. so mcm agak susah nk berurusan dr jarak jauh ni.. bila da hire wedding planner..maka secara x langsung mana2 urusan yg nurin x boleh nk ada kt johor.. dia leh coverkan.. harap2 nye mcm tu..
so..pendek citernye.. xde apa yg nk dimodulkn ke or jd catatan rujukan ke sbb mmg serba sederhana..plus mana2 yg nurin leh uruskan dr sini..mcm Op ke invitation card ke..mmg nurin urus sndiri, bukan sepenuhnye dibuat oleh wedd planner spt sangkaan bombastik koang tuh huhu.. bertendang k... ngeri nurin bila dgr koang2 nye expectation.. mcm nk terlungkup je rasa..


ps://keperluan bukan kehendak...
**CINCIN**
k.. abis cite pasal tu..ni nurin ade nk berkongsi pendapat ttg cincin.. sempena geng bff B2B yg da mula nk usha2 cincin n merancang utk beli sacred item sebagai tanda ikatan... mcm2 soalan n perkongsian pendapat kitoang bincang.. so nk letak sket kt sini..
pd pendapat nurin, apa pun pilihan simbol ikatan yg individu itu pilih.. samada cincin ke gelang ke rantai ke.. anting2 kee..(taknah lg dengar org buat mcm ni tp ape salahnye hu hu).. bukan lg 1 isu.. yg penting..akad nye..& proses pembatalan air sembahyangnye.. n sacred item tu cuma salah 1 adat, n simbol ikatan bersatu antara 2 org manusia.. tp yg nurin nk berstory mori kt sini..ialah perbincangan nurin n geng ttg pemilihan item itu..
so..after nurin kutip2 pendapat masing2..mmg kebiasaannya cincin dijadikan simbol ikatan tp dpt disimpulkan bahawa, setiap individu tu unik n ade pilihannye tersendiri such as:
1. ada yg memilih utk gantikan cincin dgn jam tgn mewah utk si lelaki, n seutas rantai utk si perempuan.
2.ada yg memilih utk gantikan cincin dengan rantai tangan, or rantai leher or kedua2 nya.. tp bg pihak lelaki ada yg xde apa2 tanda kecuali inai dijari ahaha.. ada gak yg stil bersarung cincin, tp wifey rantai..>>mungkin sbb faktor masa tunang n risik cincin da dpt so da xmo..
persoalan yg selalu dibualkan, kt point no 2 tu.. ramai yg masih confuse2 utk buat keputusan, samada nk tambah cincin or idak lg.. nk cincin emas putih ke kuning, diamond ke batu biasa ke belah rotan ke kayu ke..yadaa yadaa..
ok.. straight to point.. kalo mcm nurin, nurin n si-dia sepakat utk pilih cincin.. sepasang cincin yg sedondon.. sbbnye? jujurr smenanye nurin pn da x kuasa nk pakai cincin byk2.. tp sbg menghormati permintaan si dia ituh.. mahu sentimental value as the token.. maka kami pn pi la engrave sepasang cincin yg sedondon.. n cincin nurin tu..masih lg menggunakan emas kuning.. walaupun hakikatnya nurin jugak peminat emas putih n diamond (tentunyee..ngengg..*)
tp utk token wedding ni nurin putuskan utk berpegang pd ke-klasik-an n ke-konservatif-an..
*gamba hiasan semata2..chenchen idaman kalbu kuu...ahahahaa..
jadi utk menjawab soalan kwn nurin tuh.. ape faktor2 yg nurin ambil kira utk memilih token perkahwinan?
1. sentimental value on a ring - tgk cincin..ingt aaa aku da kawin rupenye...husb tu tgk jari de cincin- ingt..aaa aku laki org...if nurin pilih rantai as the token.. cam kureng sket sbb x sepasang.. lgpn xkan nk bg pihak lelaki tu rantai jugak kan.. so nk bg up nilai sentimental value tu.. biarla sepasang cincin..
2. emas kuning -instead of emas putih kegilaan ku itu..spt yg nurin ckp td, utk token wedding nurin brpegang pd faktor klasik & konservatif.. walaupun emas putih itu sgt menawan.. tp emas kuning jugak sgt anggun bila dipadankan dengan diamond/batu permata ke k.. lebih nmpk bernilai n mahal.. sila tolak ketepi faktor show off.. bukan bermaksud supaya kelihatan mahal tu sbb nk riak or menunjuk2.. tp naluri biasa manusia yg normal.. between beli barang yg berbaloi2 n ala kadar dgn harga yg berkadaran.. msti aa koang akan pilih yg nmpk berbaloi2 kan..lainla kalo beli cincin cam dlm gambo tuh..tu xyah pk..mmg berbaloiiii baloii.. tp kite2 yg berpijak pd realiti ni..beli yg biasa2 harga muyah2 jee..so kene laa pilih betul2 kan...
plus..emas kuning xlapuk dek usia, lebih bernilai dr segi market nye.. harga ikut pasaran.. while emas putih..akan luntur dek usianye..n harganye pun menurun n kalo x silap nurin, ada yg ckp..emas putih x laku utk di trade in..betulkan kalo nurin silap..
emas kuning lebih universal.. baik yg muda atau tua sesuai saje nk kenekan.. tp emas putih lebih menjurus pd si pemakai yg muda...n agak x brape elok n sesuai bila dikenekan oleh si -yg berusia.. maksud nurin kt sini.. kita ni makin lama semakin tua.. jd eloklah kalo pilih yg x lapuk dek usia n zaman ni...
n faktor yg xbole ditolak ketepi.. si emas putih ni..ade kembar seirasnye iaitu -silver.. haaa... skrg ni design utk barang2 silver x kalah cantiknya.. jd nurin rasa.. utk sesuatu yg nk dijadikan token sesebuah ikatan yg besar.. n nk dipakai sampai mati..(insya-Allah) maka lebih elok aa nurin pilih si emas kuning..so xde la org sangka tu cincin silver ke nt ehehe..
opss aa faktor tambahan.. smenanye..selain dr faktor2 kt atas.. biar yg kuning jd token.. tp yg putih i reservekan kt si org itu.. utk jd option hadiah anniversary keee..besday keee..adiah sbb kuarkan baby keee..adiah suke2 keee kan ke menyenangkan dia tuh..ahaha xyah susa2 nk pikir.. kuikuii.. (p/s: kalo putih tu MESTI kene lawan kn diamond yeh ahakahak...)


3. disebabkan masa bertunang n risik nurin da diberi cincin sebagai tanda..{ risik: belah rotan,+ tunang: cincin diamond ++ cincin lap lap u : belah rotan modern }= so up to now da 3.. ngn nt kawin cincin lg..da 4.. nurin pn ase cam kejung2 jari ni kalo pakai byk2..(last2 skrg nurin pakai 1 jeh..len2 simpan..huhu) n dilemma xmo cincin lg tu pn turut jd isu.. maka..si dia tambah 1 lg item sbg hadiah iringan.. not a token..but can be considered as a wedding token as well.. so nurin ase..dr kawan2 berdilemma nk pilih pe.. baik paw je sekali rantai ke gelang tu..selain si cincin..
(ok tp nurin x paw eh.. si dia yg nk bg sndiri- walaupn smpi skrg nurin xleh bayangkn diri nurin pakai mende tu ngn saiz tu..tp xpe..ini kes special terima saje dulu)
4. tak usah terikat dgn trend masa kini or kawan2 sekeliling ttg isu cincin diamond ke D&P ke..
faktor keselesaan n kesukaan n kepraktikalan pn kene di amik kira.. x semestinya kene cincin havoc2 utk jd token.. beli la setakat yg mampu n sesuai dengan budget.. apa yg penting? erti cincin tuh..bukan nilai nye dr segi RM.. or mewahnye dr segi caratt in diamond.. if mampu go for it.. if not..xyah struggle.. lebih baik wat beli mende2 lain yg berfaedah.. tgk cam bespen nurin, si noni.. dia pikir praktikaliti..xmo yg berbatu2..mau yg lasak dipakai smpi bila2..so sempoi2 je pilih cincin belah rotan lg utk cincin kawin.. ayat dia "janji laki aku sayang aku..diamond ke pe..xbole dibandingkan ngn kasih sayang kitoang..yg paling penting, kalo aku basuh pinggan pun aku x risaukan berlian cincin aku tercabut " huhu..time dia ckp ni nurin pusingkan cincin tunang nurin ke bawah k..walaupn xde kene mgene statement tu ngn nurin, sbb nurin lasak je basuh pinggan ke mandi ke x bukak pun..belasah je..yg paling penting..nurin xpenah demand pun..da org bagi..sapu je laa... tp tatau la..ase cam kecit pulak bila dengar statement tuh huhu..<~selingan2... 

tp..walau apapun...pilihan tetap di tangan anda...putih ke kuning ke..rantai ke cincin ke..gelang ke.. earing ke semua sekali ke..apa2 pun.. yg penting nilainya hanya anda n si pasangan je tau... so siler2 pertimbangkan la mengikut masing2 punya perspektif.. ni perspektif yg nurin amik kira masa membuat keputusan nk pilih aritu..
ps://theres something that money can't buy...


2 comments:
saya nak diamong gak!!!
saye pung nakkk..! wuuu
Post a Comment