Sunday, January 24, 2010

214. brides war?? naaa..

penah tgk muvi bride wars? k pd yg xnah tgk..nurin kasi tau sket2..ni muvi pasal sepasang sahabat baik yg wedding nye accidently terrr-sama tarikh..n mereka terpaksa meneruskan majlis masing2 pd tarikh yg sama..mereka ber-2 ni terkenal dgn keakrabannya da macam sisters.. tp disebabkan tade sape yg nk mengalah tuka tarikh..maka akhirnya berlaku peperangan diantara 2 sahabat baik ini.. drpd macam saudara bertukar jd mcm musuh huhu<-- bride wars..huhu.. nk lg detail carik n tgk aa muvie ni..kelakau la jugak heh..


*
*
realitinya...

*

*

*

kenapa nurin nk tulis ini hari ni? owhh bukan sbb nk promosi muvi ni eh..tidak..tidak..tp sbb mlm kelmarin masa nurin dok taip entry ''213>>theme wedd'' tuh..ade soang member tgh melepaskan perasaan marah n ketensenan nye kt nurin thru YM.. betapa bengangnye dia berkongsi tarikh kawin ngn sepupu sendiri huhuu.. so nurin ase nk share cerita nurin jugak.. sbb nurin ase ni juga sesuatu yg mungkin akan turut menjadi issue kpd kawan2 B2B yg merancang majlis pd tarikh2 cun..sekadar renungan n perkongsian pendapat..

masa mula2 tgk muvi ni kalo x silap nurin tahun lepas... nurin ckp soang2.."na' naaa..no war2.." nurin akan pastikan wedding nurin jd ari gathering nurin bersama sme BFF nurin.. nurin akan rancang n plan sebaik2nya dgn kawan2 yg penting dlm hidup nurin.. nurin nk mereka ada..

tp hakikatnya manusia hanya mampu merancang.. jujur.. mmg dr awal nurin merancang n plan sehabis baik utk memilih tarikh majlis.. perbincangan bukan setakat dengan keluarga tp kawan2 yg nurin anggap 'mesti ada' dimajlis nurin.. mana2 kawan yg berpossibility kawin tahun ni sume berkongsi info masing2 dengan nurin, sbb masing2 pun mmg da merancang.. tiada pertembungan majlis antara kami.. TAPI...spt yg nurin ckp td.. manusia hny mampu merancang tp ketentuan hanya milik-Nya..

semakin dekat dgn harinya..semakin byk pulak dtg berita2 yg mengejutkan.. dan yg paling terkejut..nov tahun lepas..salah seorg BFF nurin mengesahkan tentang tarikh majlisnya turut 060610..!! huhuu zzzaappp..!! jujur masa mula2 dengar n tau..hati nurin sentap.. rajuk teramat rajuk..sebab

1. kawan2 baik nurin mmg da tau awal plan tarikh majlis nurin.. <--maknenye dorg da sedia maklum..

2.rancangan perkahwinan dia = rancangan mengejut..kategori ekspress <--masa tu nurin pk..kalo da kptsn kawin tu baru nape msti nk tarikh yg sama? option lain kan banyak?

3. nurin menjeruk ati sbb nurin sndiri teringin nk ada di majlis besar dia..tp kalo da sama tarikh cmno nk datang??

pastu semakin haru bila semakin dekat..semakin ramai yg sahkan majlis dorg pun kt tarikh tuh..BFF lak tuh..kalo bukan sape2 xpe la jugak...adeh..pedih..rajuk...! rajuk..!kecik ati..marah..! tensen..sme ade..

..hu hu..jgn terbawa emosi dulu..

*naluri manusia biasa mmg tak akan dpt lari dr perasaan sebegini..lagi2 kalo berita tu mengejut n dtg dr sumber yg x sepatutnya..

*nurin jugak begitu...tp cuma pada peringkat awal....masa mula2 tau n proses nk adapt dengan kenyataan..

*start dr rasa rajuk..mula menjalar ke segenap ati rasa mcm nk WAR..! huhuu start laa telinga si dia jd platform nurin berhujah n melampiaskan rasa rajuk yg nurin pendam.. mmg malang sape kawin ngn nurin.. nurin kalo marah kt member nurin marah dlm ati je..kalo ckp direct pun..nurin tahan2kn lg..slow je.. mangsa sebenarnye ialah sape2 la yg nk kawin ngn nurin tuh laa..telinga dia kene cukup tebal sbb nurin mmg suke melampiaskan marah ke situ ehehee....

tp bila masa terus berjalan n otak x leh berhenti berfikir...
hati pun xreti nk dok diam..asik berjongkat jongkit..

akhirnya...

nurin putuskan...


hati yg terbawa2 rajuk pd kawan sendiri ni x menguntungkan sape2... terutamanya nurin sendiri... sbbnya.. nurin mmg sayangkan kawan2 nurin.. jd bila rasa rajuk tu x dihapus.. nurin sendiri yg x senang duduk sbb nurin mmg cepat rindukan kawan2 nurin... baik berdamai..n kawan balik cam biasa..... no war..just love.. (tips : kene ingt kdg2 punca perang dingin tu berpanjangan sebab selagi kite x start..sah2 la member tu tgh rasa bersalah..tentu la dia serba salah nk tegur lg selagi kite berperang dingin ngn dia..so xpe..mulakan perdamaian jgn ego2)

lagipun pas pikir2.. buat apa nk marah? kan ke tu berita gembira .. member tu kawin.. kan ke elok? dr dengar member patah kaki ke tangan ke..kan lagi baik dengar berita member kawin.. cuma yg kurang sedapnya sama tarikh je..tp akar umbinye berita tu tetap kategori berita gembira la kan?


ok faktor2 lain yg mampu nurin fikirkan kenapa kita kene ikhlaskan hati bila 'isu line kene potong' berlaku dlm perancangan kita (mungkin mampu membantu menyejukkan ati sape2 yg tgh bengkek sekarang nih ehehe ):

1. qada' qadar tu ketentuan tuhan.. dah seru kawan tu dtg sama ngn kita..apa hak kita nk marah2 kn dia..nk wat cemane...

2. nurin yakin kawan tu pun x senang dengan fakta perkongsian tarikh tu..msti ada sebab2 kenapa dia pun kene wat pd tarikh tu jd buat apa la nk tambah lg gundah gulana memasing.. dr berkecewa2 baik abaikan saje.. dunia bukan kiamat pun kalo kawin sama tarikh..

3. twist mind set.. reverse psycho..tuka ke-tak-best-an issue itu jd issue yg kiut.. pikir camnih..x ke kiut tarikh nikah n resepsi kite sama ngn bff kite? annyversary sama.. da la kawan baik..sme pun dulu sama2..ni kawin pun same..(wuu walaupun cam susa nk rasa kiut..takpe anggap je kiut)

4. twist mind lg.. kawin sama2 kan leh rancang sama2 majlis kawin masing2..leh kongsi2 info.. kongsi cerita..kongsi debar..ketawa sama2.. <--yg ni caye ckp nurin..mmg seronok!

5.plan siap2 ngn bff tu..nt masa majlis kite saling tuka2 sms n mms.. chaiyo2 kan memasing dr jauh.. <-- nurin baru je plan mende ni ngn sala soang bff nurin tu td siang ahaha..

6. percaya pada rezeki masing2 tu ketentuan tuhan.. redha saje dgn bahagian kita.. hanya Allah swt yg berhak menentukan seberapa n sebagaiman rezeki kita..xkisah la apa yg kita rancang..pokoknye setiap hamba Allah tu ada bahagian rezekinya masing2.. tuhan kata segitu..haa segitu lah..yg kita dapat.. kita plan la nk jmput 1 dunia pun, tp kalo rezeki yg ditentukan cuma 1 bas je datang.. takkan nk lompat terjun jambatan kot kan.. redha n terima..pasrah n bersyukur saje.. nurin yakin ade hikmah disebalik semua tu.. cam nurin pas pikir2.. nurin ni bukan la baik sgt..bukan pemurah n baik hati sgt pun..jd selayak mana je la nk dpt yg lebih2.. apa yg DIA bagi nurin terima.. hmm sejukk balik hati..risau pun hilang.. hebat kuasa redha n bersyukur nih..

7. jgn bimbangkan sgt ttg majlis tu nt gah ke tak ke meriah ke glamer ke tak... tanamkan dlm hati n minda..ape yg penting.. talian yg nk disambung tu.. upacara nikah tuh.. resepsi tu cuma salah satu tuntutan sebagai hebahan kepada umum yg pasangan tu da sah suami isteri..utk mengelakkan fitnah bukan utk bermegah2 cantik n hebatnya majlis.. kalo ikutkan.. majlis perkahwinan ni lebih bersifat kekeluargaan.. asalkan saling merapatkan silaturrahim.. ape yg penting..sediakan tempat n suasana yg sepatutnya utk menyambut tetamu2 yg sudi nk raikan hari kita bersama..aaaa.. sedia kan aje lah..dtg x dtg tu bukan kuasa kita nk memaksa..


k.. ? aa pd kawan tu n sape2 yg seangkatan dgn kami ni nt.. ikhlas2 kan lah hati.. terima la hakikat..kalo kite da plan nk tarikh agak cun..mmg ni la fakta n risiko yg kite kene terima.. dr ditanam yg negative2..baik kite tuka jd positive.. kalo kite ase berite tu cam yaik..xpee kite tuka jd baja kompos huhuu..

sama2 happy..sama2 senang hati..jgn ada dengki.. ikhlas leh wat muke cantik tau..awet muda.. ehe pd kawan tu.. n for you all nyer information.. nurinnye sentap hati tu kann sebelum ni tu...bukan setakat terkejut ngn bff yg kawin sama tarikh.. tp siap sentap.. sbb my future bro- in law pun ade sekali inject.. kawin ekspress gak.. which means.. baru akhir thn lepas..dec 2009 kalo x silap..nurin br dpt tahu yg nt majlis resepsi belah umah lelaki..masa majlis bertandang ade 2 pasang pengantin.. huhuu..tetibe je k berita ni smpi ke nurin.. sentap x sentapp..? mula2 mmg cultural shock segale sme ade.. hati ni mcm2 hasutan menyinggah.. tp lama2 pas nurin pk2 alang2 da belajar terima hakikat berita2 sebelumnya... apelah sangat berita yg 1 ni.. nurin up kan lg nurinnye kadar motivasi..skrg mmg nurin terima n redha.. twist lagi mind nurin...

dr bergundah gulana sakit ati ke bimbang ke riso kene banding2 ke..(huhuu nmpk cam x matang tp nurin bersikap realistik n telus oke..) baik nurin twist otak nurin.. reverse thinking.. bukan sume org pun merasa dabel wedding nih.. at least nurin merasa (wuu walaupun x brape sweet pun isu nih..tp nurin anggap je sweet)... pahtu.. pikir2 bagus jugak ade 2 pasang pantin.. at least nt masa kene basuh piuk takde la nurin (yg biasenye dimanje kat umah ni ) terbongkok2 soang2 basuh piuk... at least ade aa geng cuci piuk same2...skrg instead of pikir risau dabel wedd.. nurin lebih pikirkan nt nk siap2 dlm kete ke beg.. berus cuci piuk yg ade tangkai tuh.. beli yg baeekk punye.. mengaku k.. nurin mmg xnah cuci piuk beso sblm ni.. TAK PERNAH...huhuu..


so kesimpulannya.. ikhlaskan hati..tenangkan perasaan.. rilekss cool k..tarik nafas dalam2.. pd kawan2 B2B yg da plan majlis pada tarikh2 cantik khususnya..kene la bersiap sedia dgn keyataan2 potong line ni nt.. sedangkan tarikh nurin yg x brape cantik pun..biasa2 je pun.. yg da diwar2kan awal pun..bukan setakat pertembungan tarikh.. & dabel wedding je sentapnye.. nk booking bridal pun jd issue.. awal2 da full book okee.. seb bek sempat hire wedding planner n lock tarikh tu..huu..



No comments: