Wednesday, August 14, 2013

718:[ share resepi ] : Rendang daging no rules..


'No-rules' ialah istilah default yg di gunakan kak ani untuk sume jenis masakan nurin heheh... since nurin memasak tak ikut rules walau hakikatnye resepi asalnye penuh dengan segala rules.. tp since ini first time nurin..so takde la no-rules sangat..

basically most of the ingredient sume on rules.. cuma step n kuantiti n sikit bahan tambahan je buat suka ati.. tp sbb atas testimonials orang2 yg da makan ckp its excellent for the first time.. why not keep je la teknik ni di masa2 depan kan? kan? so kali ni catit lagi resepi.. since nurin da ingat2 lupa cara buat nasik daging merah yg my parent in law ajo gara2 tak catit resepi dlm cikbuku dulu..now mcm struggle dok ingat2 balik...so oke pasni kalo belajo je resepi baru yg konservatif gini.. nurin nak catit.. oraitt...Yokk masak..!




woke now mari sediakan bahan-bahan :

1.bawang beso / bawang merah pun voley..
2. garlic
3. halia
4. lengkuas
5.kunyit
6. serai
7. jintan --> ekceli nurin tak sure jintan yg kt umah tu jintan manis ke putih ke hape..
8. oke jangan mara aa..habbatus sauda pun ai letak..motif..sbb stok kt umah tu tak abis2..
9.cili kering
10. segala rempah2 tradisional tu.. yg buah pelaga, cengkih, kayu manis, n segala kawan2 dia tu la tatau namanye.. tp mudahnye.. kalo p pasar..ada yg jual sekali sume dlm sepeket..belasah je la yg tu..

11. cili ijau 2-3 bijik je.. just utk tambah2 kan rasa pedas..
12. santan
13. kerisik
14. daun kunyit
15. daun limau purut
16.garam of course...
17. ape2 je la segala bahan ke perasa yg kite suke.. nurin siap merepek tabur segala seasoning yg ade tu..parsley n garlic pun tabur haha..
18. ohh alamak.. DAGING.. bahan utama ni bole plk lupe...

oke cara dia sangat senang.. tp nurin tak capture gamba..sebab time buat ni agak serius gitu..maklum la first time...fokus..! fokus..!

1. first, segala bahan dari no.1 sampai nombo 9 nurin blend..tp tak campur siap2.. blend asing yg cili kering.. sbb nak pastikan cili tu da direndam air panas n buang biji dulu..

2. then nurin stat tumis dulu mixed rempah tu.. br tuang bahan yg di blend tadi, agak2 bau mcm da mengembang2kan idung..da bole masukkan cili kering blend pulok..

3. tumis la bebahan ni tadi sampai pecah minyak.. kang kejap sgt kang sakit pulak perut...pas pecah2 minyak gitu.. tuang daging..then serai yg di ketuk2..

4. mesra-mesra alam kan daging tu ngn rempah tadi..agak2 mcm sesuai tu..masukkan santan..then gaul la sampai rupe dia da ala2 rendang tu..

5. masukkan garam n bahan perasa yg kome suke.. agak2 la mcm sesuai gitu amaun dia.. jgn merepek plk..

6.then da bole sumbat kerisik..

7. last but not least.. tabur ngn daun kunyit n daun limau purut...

8. agak2 lepas try tu rasa dia sedap.. based on personal preference memasing dia punye kekeringan n kepekatan or kebasahan ke..bole la mati kan api... now done..! simple kan?

rasa dia in sha Allah kalo masak banyak pun tak kan membazir tak abis.. kire tak sia-sia kt dapur dok berbalah2 manja ngn laki time masak..iwan dok nk ikut cara gini..bini nak ikut cara gitu.. haha..gaduh2 gelak2..last2 belasah je la..janji rupe rendang..



dapat juge share2 ngn kawan opis..so dari mereka n iwan la testimonials saya.. thats why konpiden catit kt sini nih..Happy cooking..! ^^

's
~ nurin

No comments: