Friday, August 2, 2013

717 :[share resepi] : Nasi Ayam Hainan *version easy weasy ^^


today mau catit resepi dalam cikbuku...sharing is caring n bior tak lupe gitu..^^, .. di sebabkan laki nurin sikit2 carik nasik ayam kalau keluar..maka tetibe keluar la mentol atas kepala.. rasa nak try buat sendirik.. untuk yang terer masak takyah rujuk sini...


ni.. after research sana sini.. most resepi macam agak complicated, nurin ni spesies kalo komplikated sangat memang tak dan nak buat...so dr banyak2 resepi gitu ..after paham2kan basic nasik ayam camno..pastu nurin compile kan satu resepi n teknik yg sesuai utk orang yg level mcm saye..! haha.. level kadang2 reti masak ..kadang2 macam tak reti tapi reti,,tapi tak bape reti ..pastu baling2 eh?reti pulak..haa

so here.. resepi nasik ayam hainan easy weasy...

iftar ramadhan 24 siap sekali ngn jus tembikai homemade..

first nasik ayam kan consist of : 

1. nasik ayam
2. ayam steam ( since ini version hainan)
3. soup
4. sos

so untuk senangkan proses masak sediakan je bahan-bahan utk hasilkan sume nye.. sekali buat bahan terus maksudnye tak perlu nk asing2 bahan bile nak buat sos la soup la kan..

so sediakan bahan-bahan asas iaitu :

1. ayam
2. Beras
3. garlic bebanyak sikit sebab nak cover sekali utk nasik, sos and soup.
4. Ginger pun sama buat bebanyak sikit utk cover nasik, soup n sos juge.

pastu2 bahan2 tambahan

5. olive oil   * resepi asal suh pakai vege oil..tp takdek so peduli hape pakai je olive.
6. butter/margerin   * utk  version nurin ni..nurin pakai olive butter
7. sesame oil
8.  daun bawang
9. daun sop / chinese celery
10.seasoning
11. mix rempah ratus.. *kt resepi yg nurin rujuk takde pakai.. so kalau tanak pakai pun takpo
12. lemon * resepi biasa pakai limau nipis..tp sebab nurin cuma ade stock lemon utk facial nurin je so kidnap sikit haha..
13. sos cili
14.garam
15.gula
16. kicap manis   * kebanyakan resepi guna light soy sauce..tp sebab takde so tak dan nye semata2 nak beli..
17. tomato/salad/timun * option aja..kalo takde pun takpo..

cara-cara nye..

first n foremost stock ayam ye.. penting ni..kene buat mende ni dulu... papehal ayam tu masa cuci lumur dgn garam dulu kasi bersih..oke next.
kt bawah bahan tumbuk tu da letak da bahan lain..
campak dalam periuk ayam+ garlic + ginger + air, agak2 la ikut keperluan yg kita akan guna next + mix rempah + garam sikit 




next step leh proceed utk buat nasik nye pulak.. campak olive butter + ginger + garlic + garam seciput+beras yg da dicuci  dalam kuali.. goreng sekejap. nak campuq sesame oil sikit pun boleh..






after di goreng secukup masa.. agak2 aa  rasa macam da ok tu setel la tu.. transfer beras goreng tadi dalam piuk nasik + campuq stock ayam yg kita buat memula tadi..pehtu tanak la nasik macam biasa...oke setel nasik..

masa tanak nasik tu tetengok la sikit.. kalo rasa dia mcm berat sebelah ke ape..kacau2 la sikit... pas da cukup tanak bole la letak cecantik kat pinggan..actual kaler dia sebenarnye agak kekuningan macam nasik ayam biasa tu..tp camera tak capture actual kaler la pulak.. terang sangat kot..




nextt leh proceed kat ayam.. ayam yg kite buat stock tadi angkat n asingkan.. utk elak dia overcook leh letak dalam air batu.. kalo tak cukup masak leh sambung stim kt atas nasik ke ape..pepandai makcik laa..pas da masak n da kompem sejuk baru boleh potong2... hoke pastu kite buat sos utk ayam..


next mix kan olive oil + sesame oil + kicap manis/light soy sauce + air rebusan ayam + seasoning dalam mangkuk kecik... mix dulu sume  ni dalam mangkuk lain baru lepas tu lumur pada ayam stim tadi..

hoke next buat sos nye pulak.. maap la gambaq proses takde sbb masa buat ni ralit ngn iwan  haha.. nurin konon nak tumbuk je tp iwan cakap tak halus huhu.. so dia blend..

kaler agak tak memberangsangkan tapi rasa dia sodap..komfem..!
pape pun bahan buat sos.. lemon juice+cili merah + cili ijau yg kecik tu + garlic + ginger + garam + gula + stock rebusan ayam tadi + sos cili ,  kuantiti nye agak2 je la..rasa macam betul tu haa betul la tuh..


so then kite proceed balik buat soup... lebihan stock ayam tadi.. kite rebus semula.. balancekan balik rasa dia.. kalo garam tak cukup..tambah la lagi..then nk buh aji sikit pun bole..after rasa dia da balance boleh tambah daun bawang and daun soup.. nurin tak campuq bawang goreng sebab tak suke soup yang oily... kalo nak campuq..sila kan...

so siap sudah nasik ayam.. masa idang leh la sekali kan ngn potongan tomato, timun, and butterhead salad.. so happy cooking..! 

anyway selamat hari raya maap zahir batin utk sume yang sempat menjengah cikbuku.. semoga kita masing2 terbuka hati utk saling memaafkan, mendoakan and mengeratkan silaturrahim..anyway tenkiu to my company for the sampul raya....sekali ngn duit raya utk kitoang..hehe..senang sikit keje takyah menjajau carik sampul ngn isiknye sekali haha..:P salam lebaran..!

20 lai cukup la utk cover 2 belah famili..^^

's
~ nurin



No comments: