Monday, September 3, 2012

683:[myArtwork] :Custom Book & Custom Album



salam to all.:)  ok before2 ni nurin selalu mention nurin kadang2 jadi tukang edit album orang.. tapi selalunye gambo takde..itu ialah sebab samada orang tu nak keep the album private (so takleh publish hasilnye ) or untuk jimatkan kos beliau mencari orang amatur macam saya ni tolong edit..maka nurin hanya tolong edit n sediakan layout je.. print p buat sendirik. so takde la gambau sebijik2 Album2 yg siap print tuh..

kali ni nurin dapat la tunjuk sbb sifatnye yang tak brape nak privacy, n ordernye ialah 1 set terus.. so kami la p siapkan album sume termasuk printing.. actually ni pun hasil keje bulan lepas ..artwork before raya..kak jim punye order haha..tu sbb berani publish..:P

al kisahnye nurin nak introduce la.. kt sini ade 2 kategori.. yang belah atas kaler cream tu.. itu custom book, yang itam tebal2 bawah tu..custom Album..


beza between both ni... yang kaler cokelat tu.. kulitnye tebal  tapi material dalamnye.. macam majalah.. so ayat senangnye custom book la..

so meh nurin story satu-satu.. kita mulakan dengan custom book ni dulu.. sile rujuk gamba di bawah ini yer..



pic kiri atas : kelihatan nipis tapi sebenarnye mengandungi 40 muka surat.. so lagi banyak gamba leh sumbat. plus material kulit depan dia ala2 kulit buku.. tapi keras la takleh bengkok2..kalo diketuk2 ade la bunyi macam ketuk kayu..

pic kanan atas : kalo pic ni di zoom maka dapat la lihat kualiti kertas yg digunakan.. ia agak tebal mcm paper kulit majalah .. so insyaAllah susa la nak koyak..unless mmg niat nak koyakkan..then p tarik bersungguh2.. koyak ler..

pic kiri bawah: nurin cuba tunjuk ketebalan n kualiti page nyer..
pic kanan bawah:  lebih kurang macam ni la rupenye secara keseluruhan..

disebabkan custom book ni ade 40pages..ala2 majalah gitu.. so nurin buat satu story book kronologi dari hari nurin n iwan nikah sampai la kami p hanimun.. memandangkan saya tak puas ati ngn album kawin dari OP saya dulu.. so at least ni jadi la pengubat hati..huhu..


oke mari kita pindah ke custom Album. siler rujuk pada gamba di bawah ini yer...



nurin rasa ramai kot da familiar ngn custom Album ni..

pic kiri atas : itu ialah ketebalan keseluruhan Album ni.. jumlah muka surat 22pages depan belakang.. tak termasuk pic kt cover, actually by default cuma 20pages je.. so extra pages tu bayar extra laa..material kulit depan ialah leather..leather tu kulit la kan..

pic kiri bawah : kualiti material each pages.. jenis ni nurin tatau nk sebut jenis ape.. tp yg penting ia bukan glossy so gamba takkan rosak..very high quality one laa..

pic kanan atas : begitu la rupa dia kalo di bukak..besau jugak la.. yg ni saiz 12x8" per page..

pic kanan bawah : nurin cuba nak gambarkan ketebalan each pages.. so walaupun cuma 22pages, dia sangat la tebal secara keseluruhannye..



harga?? : 

::custom Book tu dalam RM200++ depends pada tempoh promosi pihak printing nak bg diskaun ke tak ke.. or depends jugak pada material yg kita nak..

:: custom Album  tu by default kalo anto kt pro OP..selalunye kene 550hengget lebih kurang utk satu album... tapi bole jugak depends pada tempoh promosi , jumlah pages, n material yg kita nak.. mcm yang ni kebetulan dapat diskaun masa nak print out.. so regenye cuma RM440.. macam mahal ek? yer mmg mahal sbb kos printing tu yg mahal.. lagi mahal bertingkat2 dari kos editing..tu sbb ramai customer nurin, nurin suh print sendiri je.. mana tau rezeki korang dapat rege murah.. tapi kalo spesies nak senang terus dapat ke tangan siap sume pun bole je..



motiff nak suh print sendirik? baik suh OP terus.. da la amature nape suh ko edit?

aa tu laa point nye..selalunye orang yg suh nurin buat custom Album ni bukan orang yg hire OP, selalunye orang yang nak ALBUMKAN gamba2 personal yang dia ada.. cam skrg kan sume orang ade digital cam,tapi gambanye terperuk dalam laptop kan? so deme2 la ni yang suh nurin buat.. at least kos mereka cuma buat album je.. tak melibakan kos OP.. 

kadang2 ade jugak OP yg sub pada nurin.. suh nurin editkan album, tapi skrg nurin  da tak amik da.. sbb OP ni selalunye ade gaya seni dia tersendiri.. unless dia mmg satu kepala n satu taste ngn nurin baru nurin buat.. serik.. penah editkan sampai repeat 2-3kali tup2 dia tak suke sana sini sinun.. da la nak murah giler..ape? ko ingat aku desperate?? baik nurin p keje overtime kat opis.. lagi banyak masyhuk nye..keje pun sehari je..

pendek citernye.. keje gini kalo nurin amik pun bukan untung mana.. lagi untung nurin buat OT kt opis.. tu sbb nurin kata ni bukan part time nurin.. kalo nak nurin buatkan maksudnye??? kene betul2 pasti la ape yg deme2 nak..this is about asking someone yang passion dgn hobi dia buatkan sesuatu utk kita... kalo rasa tahap cerewet tu 8 tingkat.. p la carik yg buat ni full time or yg mmg da declare ni part time dia officially..

so faktor2 kemanusiaan pun nurin amik kire masa nk amik job.. bukan main tala je.. sbb nurin buat sume ni atas passion nurin pada teknik seni nurin, i have passion on what im doing.. so spesies tak bape suke jadi puppet la kan senang ayat nye.. tapi of course maksudnye bukan syiok sendiri.. kalo da nurin setuju amik job tu..nurin akan pastikan before nurin print out mmg nurin tunjuk dulu kt customer samada nak proceed or not.. if ade yg nak ubah, nurin ubah sampai achieve to her/his expectation..aa gitu la dia citernye pasal custom2 ni...yer?

take it or leave it gitu....


okey till then... sok kang nk sambung entry marathon DIY ni.. selamat hari raya...:) (-yang ke 15 hehe...)
's
~ nurin

No comments: