Thursday, February 9, 2012

546:[my2cent] : im not the person i wanted to be yet.

dok entry diary je manjang... kurang entry pengisian.. 

actually since nurin remaja budak2 lagi nurin dok mencari apa itu hidup???  .. ada beberapa trigger yang menyebabkan nurin berfikir dan memerhati... and lately nurin jadi lebih berfikir....tak perlu kot nak terangkan ape punca,  kat mana ke bila ke...tapi cukup la if nurin katakan...

bila nurin perati- peratikan.. sekeliling nurin.. kebanyakan fokus yang dok dibincangkan macamana nak jadi  kaya... takpun kerja si polan ni best.. gaji sipolani ni besau giler.. pangkat si tipah tinggi umo baru berapa.. si majid pakai kereta besar..4hatus hebu tuh...! bapak aku baru beli tanah 800 ekar nak buat tanam pokok naga.. pakcik aku baru beli rumah banglo 4 bijik..  si osman tu baru beli tv led 68 inci..

"hape?? alaa melah tu baru pakai beg guess naik kete neo da rasa datin... aku g kedai runcit je pun bawak beg coach naik harrier pun tak bising.." 

"member aku beli beg hermes 78hebu and trench coat burberry 9hebu kat london..pehh jeles..! "

"peh tipah..hantaran kawin dapat set tiff & co..si melur dapat habib jewel jeh "

"seronok laaa dapat laki anak orang kaya .. ape nak sume dapat.."

"anak ko belajar tinggi2..hantaran 10hebu je? anak kasim keje kilang je pun hantaran 20hebu..13 vs 15 dulang lagi.."

"ko keje canggih2 jauh2 pakai kete viva je? nape tak beli wish ke..subaru ke..?"

"(dlm hati: "cantiknya...") kt mulut bape hengget? (dlm hati : ooooo....aku punye lagi mahal) "

"laki ko kasi adiah besday sony ericson jeh? laki aku bagi ipon 1 ..i-pad 1 ngn macbook pro 1 "

"aku tanak kete mesia..! aku nak kete impot..!"

"apsal tak pakai maid? si senah tu pasang 2 maid.. lg sorang letak kt umah mertua"

"anak ko berapa? ohh 4 je..anak cik mail si seman tu..da 8 dah.. dia MENANG lah..."

"umah sewa ke beli?"

" ko kawin dulu tp dia dpt baby dulu..KALAH la ko.."

" bape HEBU ko beli laptop ni? " 

"alaaa stadi setakat diploma je... aku ade PHD mesti la gaji aku lagi besau dari dia..."

"aku nak jalan2 obesi jeh.. yang dekat2 sok2 la kalo aku rajin.."

"mau  dia tak cantik ..pakai SKII babe.. mekap tak men aa mebelin..koman2 lancome ke dior ke" 

" orang sekarang da tak pakai tepon kotak tebal2 ni.. sekarang orang pakai tepon touch2..nipis2..i pad..i pon "


etc...blaablaaa....

nampak tak apa yg nurin nampak? MANUSIA SEBENARNYA DA KENE TIPU.....
di tipu oleh dunia... rasa kagum and bangga diletak pada yang mahal, yang nama besar...
keterujaan dan fokus diletak pada kemewahan , brand and trend...
menyebelahkan yang menang, yang lebih tinggi, yang lebih besar, yang LEBIH.....

mungkin nurin tersenyum bila dengar dialog2 diatas.. tapi jujur.. bila kekaguman yang dibincang tu melebihi tahap yang sepatutnya.. nurin jadi RIMAS....rimas pada kekaguman yang berlebihan pada kebendaan..RIMAS DENGAN KESOMBONGAN DUNIA... yang sederhana tu tak baguskah? yang murah tu tak berkualitikah? yang kurang tu merosakkan diri kah? manusia mati ke kalo tak mewah? sedangkan lahir, rezeki , ajal tu sume pada ketentuan Allah..

sebenarnya apa tujuan hidup kita? mestikah kaya, berharta, branded, dpt bini / hasben ensem  dan kaya..anak ramai, umah beso, kereta beso, education tinggi, leh vacation round the world baru dikatakan BAHAGIA??


.WHY MUST WE COMPARE? apakah sebenarnya yang dikatakan MENANG? ada kemenangan n kalah kah dalam hidup? orang yang takde jodoh tak boleh happy kah? orang yang takde duit pegi vacation jauh2 tak hepi kah? orang yang takde  /belum dpt anak tu kalah ke? orang yang lahir2 je da berkepuk2 harta tu menang ke?

mentang2 kita ada phd misalnya..then ade satu pihak yang education dia rendah sikit..lebih mahir dalam satu perkara... mestikah kita rasa kita lebih besar? "alaa aku pun bole buat cuma tools je takde..si minah leh buat mesti la aku lagi boleh.." why not just admit we don't know..and say thanks for the help? and later learn lah... " mahal sangatkah ego kita? bagus sangat ke kita ni?

yang menang sebenarnya sape? yang berjaya kumpul harta dunia kah? or yg berjaya kumpul harta akhirat? syukur Alhamdulillah bagi yg berjaya kumpul kedua-duanya or salah satunya...either way kita mmg kene sentiasa bersyukur.. tp beruntung la yg kaya harta akhirat..harta dunia pun tak kurang...


ada orang ckp harus compare supaya kita boleh lebih berusaha....ya...usaha itu bagus..memang kita disuruh berusaha seolah kita hidup selamanya.. tapi  kita juga di pesan utk beribadat seolah esok kita mati... tujuan hidup yg sebenarnya itu apa?  sederhana juga hidup...kalau kita serba mampu Alhamdulillah.. bahagian kita di dunia ni.. sape yg taknak idup senang?? tapi kalau kita cuma biasa2 saja.. perlukah kita letak fokus n kejar sume itu berhabis habisan???   abis harta akhirat macam mana? bila nak kejar????

dalam proses pencarian..saya pernah cuba bermacam cara..fancy life...i don't think it makes me happy...yep sometimes its fun yet suffocating me...but interesting life..yes it do..! grateful for all perfectness n enjoying every bit of lackness.. makan megi cup dalam kete while traveling is much more interesting rather than spent hundreds at fancy restaurant.. be happy with little tiny things... makes me appreciates every single things in my life.. 




just that.. im not the person i wanted to be yet..sebab tu.. saya masih jeles.. ..

  • pada yang boleh menguruskan hidup dengan baik walaupun tak punya segalanya.. 
  • saya lebih jeles pada yang mampu istiqamah solat sunat setiap malam.. yang mengaji setiap hari tanpa skip..yang jaga masa solat dan puasanya... 
  • yang tak lokek bersedekah walaupun poket sendiri koyak... 
  • yang bersederhana tapi cukup gembira and bersyukur... 
  • yang biasa2 tapi masih kelihatan cantik, 
  • yang berjaya tapi bersikap tenang n humble..
  • yang bersederhana walaupun mampu...
  • yang  tak punya segalanya tp mampu tersenyum n terus riang sehari-harinya...
  • yang mampu bergembira pada perkara2 yang kecil.... 
  • yang serba kekurangan tapi rajin membantu orang lain....
  • yang  SANGAT KAYA JIWA nya...
saya jeles..kerana banyak yang saya masih belum mampu capai.........tapi sungguh... saya sangat suka melihat mereka..sangat2 suka dan cemburu....


p/s: ramai tanya pasal majlis amani & ammar.. n crown nikah nurin.. sok2 nurin jawab kt entry lain yer.. ^^
's
~ nurin

No comments: