rumah kau terpencil..tup2 lepas kau bersiap ye-ye-O baru kau perasan kereta kau takde batteri..laki kau tiba-tiba outstation..kau nak panggil mechanic tp kau ragu2 sbb kau sorang2 kat rumah... kau lapar teringin donut big apple tahap menara KL tapi ape kau boleh buat cuma makan ape yang ada kat rumah..kau nak call kakak2 sume pakat balik johor time tuh...so...tot tet tot tet maksudnya kau terkurung selama 2 hari.. !
rasa2 kat situasi tu ape kau rasa?? aku? aku rasa mcm loser..!...huhu...so akibat dari ke-loser-an tu..sambil-sambil tengok citer korea sempat buat draft.. so by time entry ni keluar mungkin setelah hari ke-loser-an tu berlalu beberapa hari...*kene tunggu mood baik baru boleh publish..:P
using 'kau-aku'..memang bukan kebiasaan nurin tapi..kalo tertekan tahap saiko.. harus laaa kan..:) *mata tengok atas kebil-kebil nyet..! nyet..! senyuum siput..
actually tengah kemas-kemas barang..boring berdepa-depa..tetiba kuar mentol atas kepala..tingg..!! yee aritu bila ade org suh share pakai mekap ape..takmo..segan..tapi arini nak murah ati n menggedik tayang barang mekap bole? tak bole takpe..pangkah aje..tak kecit ati pung...*kebil mata laju-laju..:P
jujur semenanye dari sekalian koleksi ni..cuma bbrp ketul je yang nurin pakai..selebihnya akibat terpedaya ngan napsu & sikap nak tau terlebih-lebih..!. akibatnya separuh yang rasa patut simpan nurin simpan..mana yang rasa memang takde harapan nurin pakai di masa depan..nurin sedekahkan kat famili.. selalunye yang untung kak ajim n kak ani.. kalo balik kampung kak awa laa dapat.. oo kawan2 pun ade dapat..tp ikut nasib laa tup2 time tu hati tengah mulia hehe...moral of stori nye ..kalo nk soping brg mekap kene kuatkan iman.. takyah nk cuba sume.. pakai dulu yg ade sampai abis baru beli lain..takpun tanya kt kawan2 yang da pakai pastu baru beli......;p
tapi nurin suke nak highlight barang-barang dalam beg merah nih... eh kenapa ade beg lg? tak muat ke beg kuning serbamuat tuh? ...tak la.. sbb dlm beg merah ni nurin asingkan barang-barang yang by default memang nurin pakai.. maknanya bila time nak bersiap takde la nurin nak kecah-kecah terkorek-korek beg besau yang isi segala menda tp tak pakai pun sume tuh.. hidup mesti kene sistematik kan? ....
1. k.. actually skrg ni da pakai pressed powder revlon stay color.. ritu hari pakai bedak skinfood potato..sebelum tu loreal.. kali ni hamek revlon..masih di tahap berkenal-kenal.. beli sbb nak murah2 jeh..bajet tak cukup sbb sume pakat2 nak abis serentak..:P
so far revlon ni ok..setakat ni nurin rasa dlm banyak2 pressed powder yang penah dibeli..kaler revlon la paling matching ngn kulit asian.. betul2 ikut kesawo-matangan kulit melayu.. jadinya takde la nampak muke plastik or capuk2 after pakai sbb kaler sekata... tp kulit nurin kan kering kat luar tp oily kt dalam..so dia takleh tahan lama..so maknanye pas revlon ni abis nurin kene carik lg pressed powder yang lebih sesuai...tp pd sape2 rasa nak beli silakaann... harga dia cuma RM32 .. separuh harga loreal n skinfood.. leh carik kat farmasi..
| gamba lama..sebab yg mebelin da bagi kat......sape tah tak ingat.. |
selain pressed powder nurin kadang2 tepek loose powder jeh.. yang nih takde sebarang rungutan.. dari skin food...nurin kasi A siap bintang2...! mebelin punye pun bagus..full coverage..da mcm pakai foundation..kalo pakai ni..mmg muke jadi flawless...nama penuh dia.. maybellin clear smooth minerals tp sbb nurin lg suke kt tekstur n bau skinfood.. nurin terpilih kasih..dok bedal yg skin food jeh.. tp both mmg best..da pakai lama tak abis2 lagi.. tangan da kemaruk je nk capai loose powder baru kat skin food tuh ....both harga around Rm60+.. tp nurin rasa yang mebelin da turun harga da sekarang...kutt laa..
2. ok ni set penjagaan kulit nurin sekarang..olay white radiance serum n moisturizer.. hajat hati nak beli yang merah tuh..tp rupanya lom cukup umur.. 30thn ke atas baru sesuai.. so far saya suke.. ! lgpun mmg da guna line product olay since form 4.. so da serasi... olay jenis ni leh dpt kt farmasi je.. each rege RM 120.. so both RM240.. tp kalo nk pakai either one pun boleh.. ikut kesesuaian...tak semestinye kene beli dua-dua..sbb both fungsi dia sama.. tp yg moisturizer tu lebih moist..nurin beli pun sbb kulit super duper kering after tak pakai ape2 set penjagaan selama setengah tahun..
ok skrang leh stat metap2..step by step...
3. hah.. yang ni peberet.. da pakai since form 2.. sampai la ni ...safi jenis biasa...aloe vera kalo tak silap.. sbb da terbiasa dari kecik..so mcm tak best kalo tak pakai.. fungsi as mekap asas... murah je leh carik kt mana2 kedai.. kedai runcit pun jual.. rm6.50 je... tp skrg da ade banyak version.. rasa2 yg base susu kambing pun da ade..but me still setia pd yang ni jeh..:) oh ye..nak pakai ni kene ciiinnoooneeeet jehhh.. n those yang muka oily tak sesuai yeh...
3. hah.. yang ni peberet.. da pakai since form 2.. sampai la ni ...safi jenis biasa...aloe vera kalo tak silap.. sbb da terbiasa dari kecik..so mcm tak best kalo tak pakai.. fungsi as mekap asas... murah je leh carik kt mana2 kedai.. kedai runcit pun jual.. rm6.50 je... tp skrg da ade banyak version.. rasa2 yg base susu kambing pun da ade..but me still setia pd yang ni jeh..:) oh ye..nak pakai ni kene ciiinnoooneeeet jehhh.. n those yang muka oily tak sesuai yeh...
4. seterusnye.. disebabkan safi tu just cream semata-mata takde spf uv block ke hape.. so tepaksa beli sun block asing2.. ni sun block healin gamat.. leh beli kat mana-mana booth yang jual rangkaian healin.. murah je.. seketul ni baru rm 30 gitu.. tatau la kalo rege da berubah sekarang..cara pakai? nurin tepek ni dulu cinoooneettt jeh amaun nye...sblm tepek safi tadi...
5. ni BB cream skinfood aloe vera.. ni alternatif bg safi n sunblock..maksudnya kalo nurin pakai bb cream ni.. nurin ketepikan la sun block ngn safi td.. tepek ni je.. sbb dlm BB cream ni da ade sume.. sunblock, healing, moisturizer, foundation.. nurin hanya pakai kalo masa tu nurin nk cepat .. maksudnye just tepek bb cream n bedak je.. sbb nak cepat satu.. sebab ngade-ngade ikut mood ye jugak...
6. hokey pas da protect kulit baru la leh metap2.. metap nurin easy wizy... stat ngn eye-shadow dulu.. dalam banyak2.. yang avon 2 ketul kt belakang tu n yg takde brand gambo girl kt depan ni peberet.. sbb warna dia earthy.. ..kaler cantik tp tak ye ye o sgt so..kalo setakat nk natural look leh belasah je ikut sedap jari..
(yang avon set kaler coklat tu tak beli...kak awa bagi hehe :P )
if nak bersmokey hot..leh combine BB ngn revlon.. i tell u..kaler mmg cantik n lekat.. cumanya tak rajin..! n tak brape reti muehehe.. serius masih baru.. baru sentuh sekali jeh revlon yang 2 ketul tu..sape2 nak bargain..boleeeee di persilakannnn... nurin lelong..! haha..harga utk revlon tu lupe pulak.. tp dlm rm 28 gitu la each.. skrg mebi da turun sikit harga..
if at time yang nurin nak cepat.. samada tak calit langsung or nurin tepek yang BB brown tuh or yang essence tu je.. guna jari or berus..satu kaler je...tp kalo time tu nk berkreatif nurin blend sekali la ngn kaler2 lain..kasi effect gojes sikit.. dlm banyak2..paling best memang ..BB .. leh beli kat mana2 outlet bb..mid vall ade..sogo ade..kat certain2 jusco pun ade.. seketul RM80..
*minat revlon bukan sbb suke2 gitu je..tp pas di banding2kan dgn line brand yang lain yeh...
7. pas tepek eyeshadow.. kene tepek eye-liner pulak.. semenanye nurin pakai skinfood and in2it .. tp ritu masa p temerloh pahang.. gara-gara ade sorang kakak kat dalam surau yang ye ye o p belek barang2 n tengok dekat2 muke nurin masa tengah bersiap..dok asik suruh ajar mcmana nk cantik2..huhu..walhal time tu nurin tgh tepek bedak je pung..
| yang kaler pink belakang tu eyeshadow dpt pree masa beli eyeliner nih.. |
so sbb kesian satu.. nak lari pun satu.. nurin pi bg yang skin food tuh..pastu nurin lariiiiiii....! hahaha....maap kak..tp agak saiko keadaan masa tuh... so pendek cite nye.. walaupun gambo nye takde tp eyeliner skinfood nurin rasa antara yang the best pernah nurin pakai....
selain tuh.. yer jenama in2it ni..ayat lg tepatnye after nurin jmpe skinfood n in2it punye eyeliner.. sikap curious mengada-ngada nk try jenama lain tu da terhapus.. sbb mmg da puas ati ngn both.. yg in2it ni..ade saiz yeh mata depan dia tuh.. so kalo nk beli tu tengok2 dulu nk yang mana.. harga dia murah je.. antara RM24 -20 kebawah..
8. hokey eye-brow liner nurin pakai brand elianto.. semenanye tak pakai pun.. tp beli sbb adik tu pandai promote haha... the only eyebrow liner yang nurin ade.. harga ...emm alamak lupe..!! :P tp takpe..kt alamanda ade elianto..sile singgah2 la kalo tingin...personal review.. utk org yang keras tangan lukis kening cam nurin ni.. mende ni mmg sesuai sgt lah.. memudahkan ye. sbb mata dia mmg da senget. warna tak ye ye o pun ye.. pas da kaler leh berus2 guna berus dia kt side lg satu..hasilnye nampak natural jeh..~kalo rajin laa... tak rajin cam nurin bior aje la bersepah haha.
9. maskara... haa..masih lagi pakai loreal volume collagen black nih.. hopss yang ni bukan sbb dia tahan lama.. tp aritu kak ani p bagi yang baru beli..since dia tak sesuai.. so ade stock banyak..! haha... and now da kuar da version baru..gold version..so yang itam ni da tak mahal..around RM40 jeh..
10. horait.. satu2 nye blusher yang nurin ade..tak abis2 sampai sekarang..BB.. kaler very natural.. pastu rasanya cam kerap je pakai tp tak abis2 pun... rege sama ngn eyeshadow td.. RM80
11. lip balm pulak.. okeh yang ni tak beli..dapat pree..sbb beli pencuci muka.. tapi kene include sbb nurin pakai.. BESTT..!! bibir yg super kering cam nurin punye mmg sesuai beno ngn la pakai mende nih..tp kalo nak beli..leh carik kat farmasi...watson or guardian etc..
12. lipstik.. yeaaa nurin smenanye ade banyak lipstik...ni pun setelah disedekah sana sini.. tp yang betul2 sesuai ngn nurin cuma 2 ni jeh.. BB n revlon.. *kannnn da kata barang revlon bagus...
setakat ni nurin beli mana-mana pun..tetap yang 2 brand ni je paling sesuai utk nurin... sesuai tu maksudnya kadar kelembapan n full coverage dia yeh.. pasai bibir nurin ni unik sikit.. kering pun lain macam..so sape2 nak beli lipstik2 lain yang kat belakang2 tuh yang nurin tak pakai tuh sile2...lelong2..!! .sile2 haha..serius..!
yang revlon harga berbagai tp very affordable.. RM40 ke bawah.. yang BB leh carik kt mana2 outlet dia..harga stended RM80..
yang revlon harga berbagai tp very affordable.. RM40 ke bawah.. yang BB leh carik kt mana2 outlet dia..harga stended RM80..
13. lip liner .. dari bawah..faceshop, revlon (lagii), skinfood.. nurin pakai sbb bibir takleh nk pakai gloss so pakai kalo terasa nak blend2 kan or kemas2kan kaler lipstick.. kadang2 tak pakai lipstick pun..tepek liner je da leh jd lipstick hehe...:P selain 3 brand ni.. lip liner brand silky girl pun bagus.. tp skrg nurin da stop sbb takmo membazir beli banyak2 tp kaler nye same jeee hehe...
14. ok last but not least... perfume.. sembur la mana2 ikut suke...:P gambo malas nak tepek..
okeh now..SIAPP...! jom jalan2...!
:: estimation masa yang digunakan utk bersiap-siap ngn sume mende nih (termasuk siap pakai baju tudung sume laaa) ::
** 20-30 minit kalo nak kuar jalan-jalan....
** 10-15 minit je kalo nak p opis.... :D
tapi..... 10minit je masa nak bertunang...??!!! ...T_T oke sampai skrg pikir tak abis lagi....T___T
![]() |
| kene itam putih kan gamba sbb tak cukup lawa utk majlis beso huhu.... |
okeh.. dah..tu jeh..barang yang lain2 tu..tengok la kalo masa tu rasa nk gedik2 pakai..tp so far nurin tengok..dia dok diam2 je kat tempat masing2.. termasuk nih.. etude house make up fixer spray.. tujuannye konon2 biar mekap tu kekal kt tempat dia.. tp muke nurin ni.. bukan tebal2 pun calit2 sikit je.. semenanye takde keperluan pun beli..cuma tu lah..konon masa beli ni utk buat outdoor dulu tuh..kan panas..takut mekap meleleh..tp pastu langsung da tak sentuh huhuuu...so bole lelong nih...lelong2..!!
pendek stori nye..takde la muke jadi gojes gile pun ngn sume mende ni... mubaziirin la jugak...lgpun mekap or mood nak tantek2 ni bukan utk mengubah muke ..cuma nak meng-enhance yang sedia ada..n for self confident...buat utk laki ..i mean hasben yeh...laagi bagus..dapat pahala..! :) ape2 hal pun bergantung pada keadaan n kerajinan semasa... datang mood malas.. kuar rumah setakat cuci muka guna pencuci pastu kering2kan.. tepek lipstik ke lip liner sikit dah..! haha
owh ye.. aritu dok berstori mori tp ramai yang tatau..so ni gambonye.....ni la magic cream saye..harga n nak beli kat mana tatau sbb kidnap hasben punye.. krim utk membunuh jerawat..!! tp bau tak best...
p/s: ade orang suh review sume product skin food yang nurin pakai.. haa bole2 no prob tapi makan masa sikit..tengok tahap kerajinan (kebosanan :P) semasa yeh...
♥'s
~
nurin

No comments:
Post a Comment