Monday, September 19, 2011

508:[my2cent] : Model Muslimah ?

*entry ni tak bertujuan utk menyakiti hati sesiapa mahu pun ditujukan specificly pd sapa2.. just my personal thought .. 2 sen la senang citernye ye..


ini tentang istilah ''Model Muslimah" .... been observing it for some times.. lama2 terasa macam semakin membuak-buak ingin meluahkan...lagi-lagi kalau kt facebook tuh..macam2 gambar bole tengok..yg dikenali..yang tak kenal...

"sedih...! " yess that is how i feel tapi jujur di celah-celah hati normal ni..(ade jahat2 ni) di tengah-tengah kesedihan tu.. tergaul sekali rasa ''menyampah & cam..what the heck?? " 

kenapa? haa ni yang mau saya kupas2 nih.... tahukah anda apa maksud "Model " ? 

mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka : seseorang atau sesuatu yang dapat dijadikan contoh utk ditiru atau diteladani.

mengikut pakcik wiki : a Physical representation of an object 

ye nurin bold n besokan perkataan ''dicontohi atau diteladani'' dgn ''representation'' .. 


apa pula maksud "Muslimah" ? - senang..jawabnye wanita Muslim...
apa itu Muslim? - semakin narrow down kan jawapannye ? Muslim =orang  ISLAM.

nurin takkan embed mana-mana gamba specifically demi mengelakkan terpalit aib pada orang - orang tertentu..but please tell me... how to represent muslimah and how to menjadi contoh dan tauladan kalo trend model muslimah kita dok sakan bergaya macam ni?







just bayangkan pose yang sama..cuma pakai tudung.. im not bluffing this is real... 






beralaskan alasan professional... bak supermodel kononnye.. bertudung litup but harus kah terliuk lentok begini?

and....... some yang dok terliuk - liuk ni da ada anak berderet dah...how? how?

haa kann da macam mak nenek... tp nurin serius ni...bukan apa sungguh and sangat sangaaaat lah tak berkenan..tak manis dipandang  kerana islam itu indah lembut sopan yang paling penting BERMARUAH... usah di titlekan as model muslimah la kalo gaya liuk-luik-lentok-lentik macam ni... 

... i notice nowadays trend photoshoot model muslimah semakin menjadi-jadi.. nak jadi model sekarang da tak susah .. ade rupa sikit, pastu pandai posing depan kamera, pastu sedia jd freelance model utk noob fotog..then dah up sikit lama2 leh jd model fotog yang pro.. lama2 da leh buat comcard.. ade comcard dah leh anto kt agency.. bubuh kt fb pun da leh attract ramai fotog (*comcard tu cam portfolio modelling)

..so samada yang betul2 model..or yang wannabe model ke..yang katanya full time, yang part time, yang freelance..   but specially to those who  proudly called themselves as 'model muslimah' ...

bukahkah lebih cantik and sesuaiii kalau pose sesederhana yang mungkin? be more modest..as a "MODEL" tunjukkan kesopanan yang boleh di contohi.. bukan pose yang menyembulkan bijik mata.. tak perlu buat air muka menggoda..kerana hijab itu sendiri salah satu hikmahnya utk mengelakkan pandangan jahat dr ajnabi..  mengelakkan godaan.. 


bukan sebab nurin baik atau cuba tunjuk baik..no no..! me also a moderate woman.. spesies yang biasa-biasa sahaja.. me also love baju comel-comel..! suke mekap. ade masa menyempoi ada masa nak menjangok..(tu bak kata kawan nurin ye..'jangok'..:p bahasa malaysia nye suke melawo..).. ..pendek kata i am a NORMAL woman.. i will not deny that me love looking good..fitrah manusia memang suke nampak cantik.. toksah denial..  walaupun bukan seorang 'model' ..

but as one of hijaber... nurin tau the challenge yang we all posses to look good.. the challenge to dolled up but being covered from head to toe..memang tak semudah mereka-mereka yang tak meng-cover.. memang memerlukan kreativiti yg lebih utk kelihatan cantik ..but hijab is hijab..hijab/covering aurah.. its represent our religion.. and our religion taught us to humble..wassatiyyah..berserderhana..  (eve tho me bukan la tahap humble sampai berjubah ke niqab ke.. saya suke mekap..tp cuba utk bertempat and tak terover2..) but here nurin jelaskan sekali lagi.. dressing up, wearing make up ke.. tujuannya to boost up self confident ke ..or paling banyak pun for self-satisfaction ke...pucuk pangkalnye niat.. selarikan la niat dgn perlakuan...and now me doing it for my husband.. (tu sbb kalo jmpe nurin kt luar ye ye o tp jmpe kt opis muke cam mak lampir...jgn pengsan pulak..:P) ..pendek citenye kot ye pun nk posing2 nak jadi model.. berpada-pada la...

ok back to topik... layakkah hanya dgn memakai hijab anda seorang model muslimah??.." ..sometimes..bila dilambakkan dengan bergunung pujian menyebabkan kita semakin ghairah menyalurkan energy utk kelihatan cantik...too much focus on that makes us misleading.. kita lupa the facts yang tuhan da ciptakan kita sedia cantik.. jadi terlebih energy pulak disalurkan utk kelihatan lebih gojes..sampai kan bila da cantik tp nak ditambah2 tu yg jadi dalam gambaq ter-lentok yang macam2 gaya .... tu lom sentuh trend baju lagi tuh.. legging with gown pastu tudung.. bla..bla...lebih kurang macam ni je gaya cuma yg togel tu dibubuh kain nipis..pastu kepala tutup kain..kan ke aneh tuh?



pointnye secara khasnya to model muslimah part time ke full time ke.. dan secara umumnya kpd yang bukan model...yang suka-suka pun..kita sume2 lah...please be responsible to our muslim's younger sisters/ daughters.. jd contoh yang baik utk mereka... also..please be responsible to our religion.. hijab is about being closer to Allah swt.. show the world yang muslimah ialah manusia-manusia yang bermaruah....we should respect the hijab for what it represents and not make it seem like its just a cloth or accessory. 

gambaq cantik-cantik oke.. pakai comel-comel ok..up to trend yang bersesuaian ok... but please BERMARUAH.. bila kita menjaga maruah diri secara tak langsung kita menjaga maruah suami, ibu bapa dan orang-orang di sekeliling kita..


kalo nak ikutkan definasi "model muslimah" yang betul-betul..hurmmmm....ada tu ada..tp bak mencari sehelai uban dicelah jutaan rambut hitam..  (definasi sebenar model muslimah = model seorang muslimah...) nurin nk tepekkan gamba contoh kt sini pun nurin tatau nk bubuh sape.. but i think this one yang paling menghampiri konsep yg cuba nurin sampaikan..




haaaa kannn ke maniiiiisss and at the same time gojesss gile? tak semestinye kene ngade2 gedik2 liuk2 utk kelihatan gojes n professional ye tak?



bukan bermaksud tak pernah membuat silap.. saya yang tak sempurna.. sering membuat kesilapan....tapi mana-mana yang terrrlalu nyata..selemah-lemah iman membenci nya didalam hati.. dan saya yang lemah ni hanya mampu menegur didalam blog...T_T ..so tolong la jgn di tonggek -tonggek kan lagi punggung kome2.. saya yg tengok pun siap tumpang segan kt sini...:(

's
~ nurin

No comments: