(wah.. entry ke-2.. in 1nite..;p).
ok.....
bermula dari link yang wardina publish....(tak bape pasti nape link ni cuma highlight bbrp brand ni saje..mebi tokan beso gile la kot.. try la klik)
ye betul.. isu ni dah lama... and me myself da lama juga cuba n cuba utk memboikot bbrp produk seperti yg selalu dikempenkan... mcm biasa la..bile isu tu masih panas.. maka semangatnye kite2 nk boikot pun tinggi la..level alert pun mmg agak tinggi..tp lama2..lupe laa..tak pasan laa...tak brape nk alert kan? saya la tuh...tapi...
bab mcD..selagi tak terdesak..insyaAllah nurin mmg takkan pilih..n since nurin mmg kureng suke fast food so setakat ni Alhamdulillah nurin berjaya bertahan.. coca cola pulak..lagi lah..syukuuurr Alhamdulillah.. dulu kt uni nurin leh kategori addicted ngn vanilla coke..tp time kt uni tu jgk..pas tau..berusaha sungguh2 menahan diri sampai skrg..masih lagi bertahan....Alhamdulillah....starbuck..hmm sukee..! tp pas tau tokan beso..teruss tahann..Alhamdulillah..masih bertahan jugak....
huhu tapi....dari link tu ler nurin baru pasan Loreal and Nestle pun antara produk besar yang menyumbang pada israel..so agak masalah disitu sebab Loreal antara produk peberet nurin..apetah lagi nestle..Milo peberet kuu..arghh..! so as langkah kecil yg pertama nurin belek dulu barang2 Loreal yg masih berbaki...
disebabkan baruuuu je buang sebahagian sbb da abis gune...so takde gambo nye.. kalo ikutkan tiap2 bulan nurin mesti beli 2 jenis syampoo n 2 hair treatment and 1 conditioner.. yg shampoo kaler coklat ni..and kaler orange tu.. treatment pulak.. yg leave on..yang after wash repair hair damage mau pun yang travel pack..sume2 nurin akan beli utk satu2 masa yang sama...so korang bayangkan stok nurin bulan2 utk syampoo loreal saje.. dabel dr gambo ni ye...camne la tak kaye dorg...huhu..
eyelash serum (tade dlm gambo).dan 2ketui maskara..... maskara? wuuwuu i don't know how to replace u baby... tp cemane? nurin tak berani nk ckp beso "No PROBLEM..!" jadi nurin akan ckp..nak atau tak..nurin akan CUBA untuk meminimizekan or hentikan terus penggunaan produk2 ini..(wuu saya masih harap berita ttg loreal ini palsu...! (-_-) ...)
and most peberet ialah compact powder itu yeh.... da la punye payah nk jumpe compact powder yg sesuai utk muke ni haa... sekali rupenye eurmmm....huhu....loreal white perfect pearl ni ade 2 tone kaler.....pinkish+ natural ..nurin siap zoom tuh... pasan tak tuh?
eeerrrrr dhoif da ghupe dia pasai da mmg timing nak restock ;P.... .so setakat ni..after puluh2 kali tuka2 beli..yg ni paling sesuai aa utk kulit nurin nih.. tp sbb loreal kann ..tak memasal la pulak kene carik lain...
....so langkah 1.. utk pressed powder .. nurin try tukar ngn ini...
skin food sweet potato 2-way cake powder... harap2 dia kasi effect se-serasi n se cun loreal white perfect pearl aa eh.. or better laaa i hope..!! wuwuwu....
yang shampoo and conditioner and hair treatment tu pulak...(dove, rejoice, blabla...dulu da penah try b4 kenai ngn loreal.. mmg xleh go..) itu the only product yg setakat ni begitu serasi ngn stubborn hair nurin nih..(bak kate amoi saloon..rambut nurin stubborn type)... .. and tadi sebab syampoo n conditioner nye da nk abis.. nurin stat tuka ngn product ini..
herbal essences.. setakat ni...ini je nurin berani nk cuba.. since kalo kt umah kak ani.. nurin suke belasah syampoo yg dia ada.. dia pun sama spesies ngn nurin..stok syampoo jenis yg dia suke..sume jenis dia ade..herbal essences..yg kaler pink? merah? ijo? serum? sume dia ade..so kt toilet dia la tempat nurin try test brand nih...so kali ni..utk first time pakai nurin pilih long term relationship shampoo for long hair...tatau la long term dia serasi tak ngn nurin...? huhu... da cek2 cam pengeluar dia xde pun link tabung musuh.. so...give it a try ah..(pleaasee laa jgn ade kaitan jugak ngn tabung tuh...huu pleaasee...)
nurin tau mesti ade soalan2 dlm kepala..ape yg ko menyusahkan diri nih labuu...? tp pendirian nurin...ini ialah latihan diri (slow practice).. kalo la perjuangan yang besar kita tak mampu nak buat.. sekeciiiiitt - keeciiiiittt jihad ialah jangan gunakan pendapatan kita sebagai salah satu sumber tabung mereka membuat peluru utk saudara2 kita yang jauh di sana...
pendekatan yang nurin pakai.. sebelum membeli.. (if kita da sedia jelas tentang status pengeluar product itu siapa )... bayangkan dulu wajah2 saudara islam kita yg kelaparan, kesakitan, kesedihan di Palestine.. bayangkan muka adik kecik yg penuh dengan darah dibedil tentera yahudi... and peluru yg mereka pakai tu bermodalkan dr banyak tabung.. and salah satu penyumbang tabungnye ialah pengeluar product yang kita mau beli tu tadi.... so...then...ase masih tergamak tak? if tergamak then..its your decision.. but me... nope.. selagi nurin sedar n conscious.. nurin tak tergamak..(unless shopping sambil berangan..huhu...manusia...)
cukup la pikir kita dapat makan sedap kt sini..sedangkan ape yg dorg makan disana??? itu pun da sepatutnye kita rasa billion juta kali bersyukur dgn rahmat Allah bagi utk kita...Allah swt da kasi kita kehidupan yg selesa di sini... jd kenapa tidak..tahan diri sikit dari jd sebahagian penyumbang peluru utk menembak saudara sendiri di tanah palestine sana....? kita tak boleh bantu mereka berperang disana...cukup la..kita berbuat sesuatu yg kecil di sini...kalo bukan atas dasar saudara seislam pun pikir sebagai bantuan atas dasar kemanusiaan lah....
motif nurin buat entry ni semenanye... sekurang-kurangnya kite jangan berhenti mencuba...tak dpt tolong banyak.. sikit pun jadi.. dari perspektif boikot barangan dorg pulak.. nurin participate selagi mampu... ade jugak terlajak2..tp at least don't stop trying ...sekurang2nya bila kita da tau..jangan ada sikap tak amik kisah or tak peduli langsung...PEDULI lah..walau sikit....
at least jadikan kepedulian kite tu as a practice yang slow2...selagi sedar tu cuba la carik alternative barang lain.. bukan kah nikmat Allah bg kita tiada batasan? Innamal -A'amalu binniyat if niat kita baik..Allah akan bagi jalan yg lagi baik.. mungkin dulu nurin seorang penagih tegar milo..dari kecik saiz tong beras sampai beso gabak ni haa nurin minum milo...tp skrg nurin da jd penagih susu kambing.. tiba2 je rasa susu kambing tu lg sedap dr milo..
at least jadikan kepedulian kite tu as a practice yang slow2...selagi sedar tu cuba la carik alternative barang lain.. bukan kah nikmat Allah bg kita tiada batasan? Innamal -A'amalu binniyat if niat kita baik..Allah akan bagi jalan yg lagi baik.. mungkin dulu nurin seorang penagih tegar milo..dari kecik saiz tong beras sampai beso gabak ni haa nurin minum milo...tp skrg nurin da jd penagih susu kambing.. tiba2 je rasa susu kambing tu lg sedap dr milo..
ye nurin tau..ramai yang persoalkan soal boikot memboikot since orang kite ramai cari makan kt kilang dorg..tp jangan lupe..rezeki Allah yg bagi..luas sgt kalo nk kupas sampai ke kilang ke sumber cari makan..bab yg tu biar la yg lebih arif yg kupas...tapi cukup nurin kecikkan skop disini as pengguna..individu and niat... nurin pun da banyak kali di perli sinis or disanggah pendapat oleh orang2 sekeliling... being closed to someone tak semestinye sependapat kan..? .so its ok.. yang penting nurin suke pegang ape yang nurin pecaye...so saya pilih utk boikot..and saya ok ! ...hehe ;p so.....jommm....!
semenanye banyak lg listnye..tp buat yg termampu laa..koman2 yg paling glamer cam starbuck tu jgn laa dibuat-buat pejam matanye... sah2 glamer harus la celik kan...
♥'s
~ nurin
No comments:
Post a Comment