Friday, February 18, 2011

429.[No-Rules] : Sambal ketuk mak2 ;p



 ***

kitoang kan laki bini siap sanggup geledah giant, tesco, jusco semata-mata nk carik lesung tau... nape carik lesung? haaa sbb ade org tetiba teringat kenangan dia masa kecik.. kenangan masa dia duk kt dapur sambil main2 sambil teman mak dia masak....so try n error kali ni..sepenuh nye based on kenangan yg nurin ingat.. masa mak nurin buat sambal ketuk...jadik tak jadik...belasah..! hee

..time tu tak tolong buat pun..cuma sambil main2 ngn menan sambil cakap merapu2 kt tepi tuh..n menyibuk kt tepi lesung tolong kacau2 guna sudu ..mak lak sambil buat sambil layan anak dia ni yg sgt ler banyak tanya itu ini itu ini.... tingin nk try n error sbb teringat betapa sedapnye time sambal tu da siap pastu mak gaulkan nasik sikit ngn ikan goreng sikit pastu dia suap... mak aih...teringat je pun...siap terliur..tu yg semangat carik lesung tuh...


wokeh...FYI sambal KETUK ni resepi org jawa...ade makcik2 yg panggil sambal TUTUK.. suke hati hang la nk panggil ape..janji sodap.. and memandangkan laki nurin ni pure banjar kan..pastu kawen ngn orang jawa majmuk 1 Malaysia nih..:p ...konon2 nk ajo dia selera side kite la kannn...maka dgn penuh bersemangat nurin pun memulakan proses pembuatan nye....


woke dipendekkan citer sket..(smenonye gambo proses sblmnye lupe nk amik huhu) ..bahan2 macam bawang besar / merah..ikan bilis, cili ijo, bawang putih , kalo nk bubuh halia sikit pun bole.. disebabkan nurin suke halia..so nurin bubuh...nurin goreng dulu dlm kuali ....err ayat sebenonye goreng tanpa minyak... kalo cam nk bubuh sikit minyak pun bole..tp siiiiiikkiiiittt je......

 
orait siap goreng... jangan goreng sampai masak betul.. just nice je la... maksud nye goreng sampai 70% -80% cooked... ikut selera lah... so pas goreng leh angkat dr kuali...

pastu..pe lagi ketuk lah..! maksud nurin tumbuk aa dalam lesung.... haa BESOnye tangan saye ahaha... tak ah..gurau je..tu tangan laki saya.. dia memang assistant yg paling setia...hehe...bab ketuk2 ni dia mmg tak bagi nurin buat..lenguh nanti katanye..


 

pastikan korang alas ye lesung tuh..jangan main direct ketuk... kang ade yg jiran baling selipar kang... takpun tak memasal bocor lak lantai dapur tuh....

wokeh...ketuk2...teruskan ketuk....ketuk..ketuk..ketuk..ketuk...ketuk seperti namanye yang ketuk... sume sampai hancur..ye..bukan lumat..hancur n sebati jeh....

 haa..masa nk letak garam n perasa...korang leh buat samada sekaligus dalam lesung time tumbuk tuh.... or... tuang dulu sume dalam pinggan baru gaulkan ngn garam...asam jawa sikit... disebabkan lesung kitoang ni saiz dia manje2 so.. so kitoang tepakse guna option ke dua...sikit garam n perasa diletak selepas sume di tuang dalam mangkuk...


wokeh sambal KETUK or sambal tutuk ni..ade banyak cara org buat.. selalu ikut selera memasing ah.. kalo cam yg nurin tgk makcik2 kitoang kt kampung tu buat... nurin tgk  tekniknye lain sikit..iaitu dorg tak goreng dulu bahan2 tu sume...tp terus ketuk je dlm lesung  sume mentah2..pastu masa ketuk tu dorg letak minyak panas dalam lesung tuh....tp yg nurin buat nih..teknik tiru mak nurin punye ehehee...masak dulu bahan2nye sbb nurin tak suke bawang mentah..lagipun nk bedal makanan tak masak ni..tekak nurin tak bole go.. kecuali ulam sayur ke tomato je...


so...tetttt...!!! siap..! hohoho~ sekali rasa.. siap terkejut..sebab menjadik ehe... sonang jo rupenye....




heee..tak sangka lak..imaginasi kenangan masa kecik2 mengaco mak masak berjaya menghasilkan sambal ketuk yg real ..! buat sendiri pulak tuh..! cam tak percaye...punye eksaited terus call mak..bagitau dia nurin berjaya buat sambal ketuk utk pertama kali nye muahaha..mak ckp dia bangga tau...tp before tuh siap terkejut tuh..nampak noo laaa anak dia ni.......huuuu~~

tp takpe..apa2 pun nurin da reti wat sambal ketuk..n nasib baik la nurin spesies rekod sme try n error nurin.. ade gambo senang nk recall...td time nk tulis pun siap lupa2 bahan ape kene bubuh selain bawang2 tuh hehe...;p

wokeh bebeh so till then....! ( apesal tetibe rasa cam blog ni tetibe jd blog masak2 ni adoiii huhuu)


yang benor...anak mak..;)
's
~ nurin

7 comments:

Erika Anuey said...

sedap tuh.. sy pernah makan beberapa kali. tapi mulut pastu dolly polton. sebab pedas gilerrr!!!

*~*nurin*~* said...

hahaha betul2..sambal ketuk mmg kene guna banyak cili... sedappp kan kan? kitoang siap makan ngn lempeng tau..

Unknown said...

kak mira xpernah try masakan ni walaupon ada keturunan jawa...tgk sambal ni mcm best je kalo mkn ngan nasi panas2...boleh try ni..ehem

Unknown said...

wow mcm best kalo makan nhan nasi pepanas..hihi kak mira pon xpernah buat sambal ni walaupon ada keturunan jawa belah ayah..huhu

*~*nurin*~* said...

a'ah mmg layan kalo mam ngn nasik panas..letak ikan goreng sikit.. nurin pun jawa majmuk je kak..eeehehe... belah mak je jawa.. tu pun da campur2 :P

scha said...

sila bawak datang SOC, tinggal dalam peti ais eh..nanti kami kami rasa..hahahaha! sedap nya~

*~*nurin*~* said...

ahahaa...aik? da bg resepi pun kene buatkan lg jugak ke? theeheee...;p