Wednesday, February 16, 2011

428. [No-Rules]: UNGKEP generasi ke-2 ehehe...;p

 ~~
hehe.. nurin kalo masakan canggih2 ni memang nurin tak penah nk share sebab kompom la korang lagi terer ye tak? tp kalo spesies makanan simple2 kategori simple dimasak sedap dimakan ni..pastu kategori suke2 ati campak2...nurin sukeee...heheee ;p

korang tau UNGKEP? tatau? haa meh bgtau..UNGKEP tu actually resepi orang jawa.. daging or ayam yg dimasak tumis...sedeeeppp sangat...kalo ori punye ungkep selalunye mmg takde kuah sgt...segala rempah tumisan tu meresap dalam ayam/daging tuh..ungkep ada 2 version.. yg kaler kuning2 ijo..or merah..ikut aa selera yg makan kan.. nurin kalo makan ungkep mak nurin buat..satu kuali pun leh abis...nyammm...!!

tp sbb ni version nurin buat lain sikit..so ni kategori UNGKEP yang da ter evolusi lah nih..heh.. janji sodap...selalu nurin suke buat yg jenis kaler kuning tuh..pasai kalo yg tu selalunye agak menjadik...tp ni mau tunjuk yg merah je dulu..sbb tiap kali masak yg kuning..lupe diri.. nk makan cepat2..terlupe nk rekod ehe....tapi di ulangi eh..ni bukan resepi yg sebeno2 tau..ni da generasi ke-2 tah hape2 ehe.. nk yg ori kene tanya kt mak nurin ke..orang tua2 ke tau..


 oke..mula2 panaskan kuali.. fyi kalo version ori.. dorg suke letak minyak banyak bergenang2 minyak nye..sungguh..! x tipu..! tp nanti masa nk ceduk dorg tinggalkan la minyak2 bertakung tuh dalam kuali....tp still oily aaaa......tp sbb nurin tak suke minyak banyak2 so nurin letak setepek je sikit. camni.. kalo ase nk gune banyak minyak cam version yang ori nurin gune virgin olive oil.. so baru kureng rasa bersalah tuh hehe...;p




pastu.. bahan2 dia simple je.. ni haa... blended cili, garlic, tumeric, ginger ngn serai.. mende ni mmg nurin simpan as stock..so very the easy la kalo time nk masak tuh... pastu jgn lupa batang saleri ngn tomato aaa...



ok pas minyak da panas..tumiskan dulu bahan kisar tadi.. ceduk je dalam 2-4 sudu ikut kuantiti yg korang suke....



tumis sampai pecah minyak camni tau.. sampai letup2..abisssss dapur abis kotor kene percikan bahan tumis nih... tp takpe...easy-BANG kan ade...ehehe nanti da siap bersihkan aaa... pas bahan tumis da masak cenggini..leh start letak garam, jintan manis ngn serbuk perasa yg koang suke.. cam pati ikan bilis ke..ayam ke..pastu sambung tumis lagi sikit....




pastu baru leh masukkan ayam..tumis sampai rempah tu serap sikit dalam ayam..




pastu korang leh masukkan asam jawa.. tp cam nurin .. nurin suke gune squeezed lemon juice.. 




pahtu tuang daun saleri.... aaa dalam version UNGKEP ori.. peringkat yg ni takde tau..yg tomato tu pun takde..



tomato yg dipotong dadu... nurin  sengaja masukkan tomato n saleri di peringkat awal sbb nakkan rasa tomato n saleri tu blended dlm masakan nih..




kalo ori version..dorg tak letak air langsung ehehe..tp sbb kuali nurin ni comel.. cepat panas lak tuh..so nurin tepakse letak siiiiikiiiitt jeh.. alaa setakat nak kasi rempah n ayam tu tak hangus jeh..





okeh pas da masuk sume2 tu.. da leh tutup pastu tinggal.....

 fyi...ade orang lagi canggih... takyah tumis2 tunggu pecah dulu..dia sumbat sume sekaligus termasuk ayam2 nye sekali.. xyah tunggu minyak panas pun..pastu tinggal jee... cam mak nurin punye.. dia tumis dulu  laa tp pastu sumbat sume pastu tinggal..tak risau angus pun mebi sbb dia letak minyak lebih sikit kot..tu sbb dia tak risau angus itam legam...tp dia nyer version rempah tu mmg serap abis..siap berkerak2 kuali...tah hape dia bubuh tah...sedap banggett...!! sampe skrg pun smenanye nurin lom berjaye lg tiru cam mak nurin buat...heran....heran...camne bole tak hangus pastu takde la bergenang pun minyak nye cam gini..pastu rasa dia pehhhh.....! pendek citernye ungkep ni kategori resepi campak2 tinggal ler...ehehe..sng kan?



 haaa ni da siap...tp ni dlm kuali..tgk minyak dia walau td letak sikit pun ade je genang jgk..ni sbb td nurin ngelat letak air jugak.. kalo tak letak..mmg takde genang cmni pun..sbb cinonet je pun minyaknye...so kalo ceduk nk hidang tuh jgn amik aa minyak dia.,ayat senangnye..actually tak layak dipanggil ungkep pon! ahaha..ade sipi2 je rasa dia..hehe... err nanti nurin kursus ngn mak nurin..pastu try wat lagi..

next ingt nak share lg resepi org jawa gak.. sambal ketuk ..aaa yg ni menjadik..! tp kene godeh hd dulu...carik balik gamba rekod sat... 

 wokeh..till then...;)
's
~ nurin

2 comments:

Sabby said...

hahaa...best best.leh try..

ritu baru belajar wat sambal ketuk version mak mertua daku.. :)

sila share cecepat..leh tgk sama ke idak...

P/s: tetiba cam best je wat entry masak2 gini kat blog kan...leh tiru x? :)

*~*nurin*~* said...

hihi oke2 bebeh..alaa buat je laa mmg best pun hehe...