its 4:30 am now... tak bole tido.....my biological clock tengah lari allignment...alone pulak nye..so....tangannye menggodeh2 album2 dalam cik blakie...
sambil2 tu carik mana2 gamba yang bersesuaian utk buat eksperimen... sekali terpilih gambaq muka sendiri daaaa haha...(ayat cover sebelum orang cop syiok sendiri kuikuii...;p) tak aa gurau je.. kebetulan gambo ni angle dia sesuai.. some more tengah ketandusan gamba baru..
ok kembali ke tujuan asal....its just that.. dari kecik nurin suke sensangat oil paint -watercolor- or ape2 saje yang berunsurkan seni lukisan.. malangnye bakat saya tak cecah ke situ lagi.. lukis orang lidi bole laaa ^^.... so.. yang termampu cuma... me-manipulatekan real photo and then tuka jadi seni lukisan..atau ayat lainnye.. digital art /painting..
semeno-menonye aritu masa p homedec kat klcc.. sempat usha satu booth yang buat service edit real photo jadi digital painting nih..depa charge rm180 per photo.. pehh kaye..! (tp siap frame aa..tp bigger frame harga dia jadi lain laa..) .. so akibat teringat hasil keje mereka.. nurin rasa cam berkobar-kobar pulak nak asah minat nurin yang satu ni kan kan..?
Lukisan 1 ::
so hasil cubaan pagi ni ialah....kengkonon nye watercolor painting.... tet...!
amacam? ada rupa cam lukisan waterkaler tak??
belah kiri gamba asal... kualiti gamba biasa jeh.. idung penyek cam biasa.. then belah kanan.. sudah tukar tone jadi watercolor painting.. tekniknya cuma kene lukis2 atas muka...i mean just amik basic line atas photo tu ..maknanye up kan contrast sampai tinggal line2 bentuk asas je.. pastu lukis semula dengan tambah kaler atas kulit + tambah shading + buat bayang-bayang pada muke + blend2 kaler cam lukis atas canvas..bezanya lukisan ni di kaler atas muka orang.. beza waterkaler painting ngn oil painting...watercolor tone lagi light... so jadi la begitu....
so far nurin rasa hasil so-so je ni.. tapi utk masa sekarang ni.. agak puas ati aa ..at least da reti lukis bayang2 hehe.. nampak tak bayang2 kat dahi idung sume tuh? i'll improve for sure.. but for now..da jumpe teknik baru yg lagi mudah dari previous teknik yg nurin guna utk buat digital oil painting yang itu ari.. ^o^ .. just kene tambah lg je skill until dpt hasil real cam orang kat homedec tu buat..! yeye..
lukisan 2 :: ohh tadi menggodeh jumpe gamba lukisan yang nurin lukis masa umo 11-12 tahun.. da tampal kat dinding bilik nurin since then... but bulan 6 aritu kakak ipar nurin p cabut sbb nk bubuh dalam frame letak kat sekolah dia.. so before dia cabut.. amik gambaq dulu.. .masa nurin biar dia cabut tu..otak cuma pikir.. ok jugak dia frame.. dari mende tu mereput..
tapiiii......pas pikir2 balik menyesal pulak kasi dia cabut.. sbb da lekat kat dinding tu lebih 15tahun kertas tu tak reput punn???.. and lebih nyesal sbb after mak tau kak syam amik gamba tu.. dia MARAH..!! ooohoo my...! ubat rindu dia also arwah bapak nurin pun sayang lukisan2 tu katenye.....alamak...seriusss menyesalnyeee tp tatau camne nk mintak balik..biyane omma..! :(
tapiiii......pas pikir2 balik menyesal pulak kasi dia cabut.. sbb da lekat kat dinding tu lebih 15tahun kertas tu tak reput punn???.. and lebih nyesal sbb after mak tau kak syam amik gamba tu.. dia MARAH..!! ooohoo my...! ubat rindu dia also arwah bapak nurin pun sayang lukisan2 tu katenye.....alamak...seriusss menyesalnyeee tp tatau camne nk mintak balik..biyane omma..! :(
hokeh 5 am oredi.. nak tido...so..till then..!^^
♥'s
~
nurin


No comments:
Post a Comment