tadi ada orang ym tanya nurin nape da tak update blog? and da jarang update fb?
**semenanye sedang dlm mode meng-uji kaji diri sendiri..
1.since last month nurin realize yang... fb news feed keep worsening my mood.. so better avoid kalo nak mood stabil... ngendap sikit2 ok.. no more update perkembangan orang sepanjang masa...almaklum keje ngadap pc 24/7..kdg2 da terbiasa jari ni click kat fb kan.. ~hasil after avoid...so far so good..
2. orang dulu2 fully utilize internet without fb.. bole je idup.. now orang mcm addicted to it. termsuk la saya.. so just nak tengok..if i avoid fb..ape effect nye? is it info yang saya dapat kurang atau lebih compared ngn info yang saya dapat thru perkongsian di fb semata? ~ jawapannye.. sama je banyaknye..kadang2 lebih banyak n lebih dalam...sbb lebih fokus... in fb info kita dapat secara rawak..tp ade gak kebaikannye.. at least from info sharing kat fb kite dpt idea nak gali info ape yg lebih dalam seterusnye...
3. ketagihan fb menyebabkan segelintir dari kita kekurangan commonsensical... sampaikan takde nak pikir2 sume mende dia nak share.. ''think before act'' ~ mcm da tak perlu di amik kira kalo dlm fb.. tau nye main 'like' pastu 'share' .. tell me ape benefit ko dapat kalo ko sebar gamba bayi kene bunuh? or gamba kucing kene pijak???
ade org kata utk teladan.. hoke.. tu kalo org tu otak dia waras.. mungkin dia bole proses jadi teladan.. tp pernah tak ko pikirkan sebaliknye? selain tu pernah terpikir tak.. kalo otak kita ni da biasa disajikan dengan gambar2 yang kejam.. lama2 da terbiasa.. nanti da tak rasa ngeri dah.. bila da tak ngeri start laa nk try2 praktikal...lagi satu.. da mcm trending pulak.. sorang stat share..pastu nanti di re-share lagi.. hawatnye.?? udahnye berlambak gamba tu memenuhi news feed... kalo da nmpk kawan2 lain sibuk share.. ko tak payah la nk sibuk tambah2 lg ..kalo gamba baby comel ke hape..best jugak nk tengok.. ni gamba...?? ya-rabbii.....
....and kepala otak nurin ni sampai sekarang tak leh nak pikir logik kawan2 nurin yang da bergelar mak dok asik sebar gamba baby kepala pecah la..perut terburai laa.. tak terpikir ke.. kalo gamba tu gamba ko..or anak ko (nauzubillah...) .. ko kasi ke orang sebar2 camtu? baby pun manusia.. hak dia sama mcm manusia dewasa.. aib dia kene tutup jugak.. nk sempurnakan jenazah dia pun fardu kifayah sama mcm manusia dewasa...beza nya cuma satu.. dia confirm ahli syurga...lebih tinggi darjat dari kita2 yang lom tentu lagi status kita kat mana..syurga ke neraka.. so better la berjaga2... sori aa bahasa kasar..
pastu penah pikir tak ? kalo orang yang bunuh kucing tu tak gile dari yang sedia gila.. cuba pikir kenapa dia nk tangkap gambar proses kekejaman dia? ~ bukan utk kepuasan kah? tahukah korang semakin ramai yang tengok hasil kerja dia.. maka semakin puas aa dia.. orang gile..kalo kene kutuk kene caci..dia suke je.. so makin la dia nk buat lagi... makin kene marah makin puas aa dia...ketawa berdekah -dekah la dia...
4. still nurin suke tengok sharing2 yang best.. takpun gamba2 org p bercuti ke hape..artwork ke gamba2 hepi ke... TAPI kalo terlebih hepi....hmm mungkin bunyi macam dengki.. tp nurin makin muak dgn segelintir pengguna yg agak poyo.. dey u punye bra n panties semahal mana pun takyah tunjuk kat fb bole? semenanye dalam tak sedar kalo da bonding sangat ngn fb ni...kita2 akan tertumpu ke arah membanding kan hidup masing2.. kadang2 dek kerana nak compete ''aku lg best..'' or '' aku lagi kaaayeee dari ko''... manusia da lupa keutamaan hidup ni ape.. hidup semenanye utk kumpul harta selepas mati.. bukan utk kumpul harta dunia semata.. pastu tunjuk kat dunia.. yg tak bole tahan ...siap tulis balik dialog org yg puji2 kite..mengharapkan lebih banyak lg pujian...pastu ade pulak kaki2 ampu....pathetic sungguh la aih...
pendek citernye nurin suke as long as perkongsian tu bermanfaat.. koman2 pun setakat suke2..sharing yang hepi2 ke pendapat bernas ke..review citer kat wayang ke...jual2 barang ke....luah2 perasaan sikit pun ok lg.. ni kalo sampai tahap nak earn respect kaw2 berlandaskan ape yang ko tunjuk ko ade kt dunia ni semata ....ayat directnye..dok asik nak riaakkk je 24jam..memang dot dot dot laa jawapnye :P
tapi... semenanye takde laa fb tu buruk semata2.. kalo kene cara nye best tetap best.. up till now nurin still lg guna message/inbox apps dia..lg mudah nak berkomunikasi.. kot2 rasa mengang tahap asap berkepul2.. tulis sedas kat wall..asap leh ilang.. kalo share ilmu2 ke video2 cute ke.. lagi cepat penyampaiannye.. so jawapan ringkas nye skrg takde la tinggal terus.. cuma tengah berlatih utk berenti jadi stalker je hahaha....erm sebenarnye ape yg nurin cuba sampaikan pd diri sendiri.. kalo bergendang..bior kene rentak nye.. kalo orang joget sumbang..kite jgn la sibuk nk joget sumbang.. kita buat la joget zapin ke..salsa ke...
bab blog..
haa nurin masih suke blog.. sbb blog lebih personal.. kalo ko berminat nk baca.. ko leh taip url pastu baru baca. kalo nyampah..jangan gatal2 nak jengah..kang nanti muntah atas risiko sendiri...blog-hoping is on optional.... takde la mcm nak ke tanak..terrrrtengok jugak kt fb kan.. cumanye skrg ni nurin tengah takde mood sangat nak taip.. bukan ade citer menarik pun.. yg ade pun cuma pendapat2 peribadi pada perkara tertentu.. tp malas pulak nak taip2... so jawapan ringkasnye tengah malas je nk blog..jap yee jap yee tunggu rajin...ade barang nurin nk let go nih ngee~ :D
p/s: semenanye bukan setakat dlm mode meng-avoid fb, segala newspaper pun nurin avoid skrg nih.. nk update isu semasa nurin fokus pada berita tv /radio je..pastu kalo berminat nurin akan cari info kendian..org surat kabo ni da takde modal agaknye... tooooooo much cerita negative.. makes me feel world is no longer safe ...!
♥'s
~
nurin
No comments:
Post a Comment