Monday, August 24, 2009

135 . genap setahun sudah....

rini 24 august 2009... after bercuti 2 ari..rini pagi2 bute td dlm kul 3am.. nurin n mr.fiance bertolak dr johor.. (coz rini memasing pn keje kan...)
nurin mmg belum tdo sepanjang mlm b4 bertolak tu..so perasaan tu agak suam-suam kuku je bila kuar bertolak pepagi buta cmtu..gelap..sunyi...

tetibe tengah2 tgk jalanraya n suasana yg kosong tu..ingatan nurin terimbau pd kenangan 24th august 2008..setahun yg lepas..jam 2 pagi...perasaan yg sama datang..

masa tu nurin blk kg x bawak kete, tp jam 2pagi dpt panggilan dr kak ni supaya pegi ke hospital a.s.a.p.. walaupun kate k.ani terpulang samada nurin nk dtg ke tak..(sbb da pagi buta) tp pd nurin pilihan yg ade cuma Mesti pegi walau ape pun caranya..n kete kancil manual yg da lama x beridup enjin.. tuhan je yg tau..dengan nurin yg da bertahun x bawak kete manual..ngn suasana yg gelap sunyi sepi 2 am..

nurin nekad..kak ani x bgtau sebab kenapa msti dtg ke hosp. tp hati nurin kata nurin x bole lepaskan walau sedikit pun masa yg ada.. x smpt tunggu enjin panas, nurin nekad bawak kete tu...laju je meluru naik bukit menuju ke jalanraya (umah nurin kt bawah bukit...)

seb bek last minute sakinah nk ikut..so malam yg sunyi2 tu kitoang 2 je kt jalan yg gelap tuh, maklum la kg..gelap ...lampu jalan xde ... then br pasan..minyak kete mmg da merah..br sakinah ckp kete tu da lama x gerak. so xde yg isi minyak.. nak tak nak redah lg pekat malam tu selekoh p stesen minyak kt bndr kota tinggi..terkial2 nurin nk carik button bukak tong minyak..

then nurin sambung lg perjalann pergi ke hospital, Alhamdulillah selamat n lancar.. nurin parking je kt mana2 yg terdekat ngn pintu masuk, masa nk masuk ke dlm wad, ati nurin ase cam ade air batu..tp kosong...tah kenapa..bila pak guard tnye pun nurin jawab setakat mana mampu nk layan, yg pasti the guard misunderstood me as an on call doctor that nite, so dia pas je nurin masuk.. perjalanan ke wad lancar x kene tahan2 n byk prosedur mcm soang abg yg serentak dtg ngn nurin td..xlepas2..

then masa naik ke atas, perasaan nurin ase len mcm..kosong..xde isi..then nmpk mak tgh duduk kt kerusi.. nmpk katil tempat bapak nurin baring siang td tertutup ngn tirai plstik.. nurin pegi nurin tgk kak ani n soang doctor n nurse tgh bg bantuan pernafasan kt bapak nurin.. mak tak menangis tp mata dia jauh merenung ke arah bapak nurin.. nurin tgk life-machine masih ade degup jantung.. tp lemah.. kak ni masih lg berusaha bg bantuan pernafasan x putus asa..

then bila nurin tegak berdiri kt kaki bapak nurin... k.ani dtg n peluk nurin menangis2.. nurin x menangis sbb nurin tau bpk nurin orgnya kuat.. dia mmg selalu demam2 tp demam x menghalang dia dr bergerak bebas n buat kerja2 berat.. dia mmg penah kene strok, x bole jalan..tp dlm masa 2 minggu dia bole bjalan blk.. dia mmg x boleh bjlan dengan sempurna n kuat mcm sblm kene strok.. tp dia masih bole bergerak bebas n pegi kemana2 tanpa bantuan org lain, org kata patutnya sakit mcm ni da terlantar kt rumah..tp bapak nurin msh bole pegi ke bandar soang2..masih lg boleh berdikari..masih lg bole teruskan hobi dia mcm biasa, masih lg cuba tunaikn solat mcm org sihat...

nurin mmg x paham kenapa kak ani menangis.. tapi...
bila tenung pd dia yg x lg brgerak.. makin lama ati nurin yg kosong td dpt menangkap sesuatu.. rupanya kali ni bapak nurin da x melawan utk hidupnya lg.. dia da pergi.. kembali pd pencipta-Nya.. denyut jantung pd life machine tu kesan dr bantuan pernafasan manual yg x henti2 dr nurse n doc yg masih lg pegang pam kt mulut dia..

nurin cuba x menangis, nurin pegi toilet amik wudu'.. tp nurin bukan sekuat tu.. nurin menangis teresak-esak smbil mengambil wudhu'... bapak nurin da pergi.. patut lah sejak dr awal terasa kosong hati nurin.. kosong kerana bahagian yg selalu di isi dia da diambil semula oleh Allah swt.. selepas wudhu' nurin buntu nk wat apa..nurin peluk mak.. mintak ampun pd mak, sbb nurin xsmpt mintak ampun pd bapak nurin.. nurin x sangka dia nk pergi.. ptg td dia masih waras.. masih mintak tinggikan bantal.. nurin salam n cium tp nurin x ckp mintak ampun..

satu persatu kesalahan n dosa nurin terpampang depan mata... melutut kt mak mintak mak ampunkan nurin.. mak pujuk nurin ..insya-Allah bpk nurin da maafkan nurin..mak masih lg x menangis.. dia amik wudhu' n mintak yasin pd staff nurse..kuat nya mak.. bila sme bantuan pernafasan dihentikan , doc catatkan masa kematian bpk nurin, selepas diselimutkan mak dtg n cium pipi bpk nurin, dia bisik.. bpk pegi jugak tinggalkan mak ye.. smntara tunggu soang demi soang adik beradik nurin smpi.. kami bacakan yasin di sebelah katil..

sepanjang bc yasin, nurin xlepas pegang tangan bapak nurin..tah kenapa nurin ase, andai dia masih disitu msti dia agak takut dgn dunia br nya skrg.. walau x cukup..tp setakat tu saje yg nurin mampu buat utk teman n kurangkan rasa takutnya pd masa tu..

urusan utk bawak bpk nurin blk x lama.. segalanya lancar.. sebaik smpi n diletakkan jenazahnya, nurin nekad xmau pegi jauh dr dia..nurin xmau berhenti baca yasin..nurin xmau lepaskn tgn dia selagi belum masanya..sepanjang hari dr subuh smpi la ke saat dia nk dimandikan.. br nurin lepaskan tgn n hentikan bacaan.. nurin kucup dahinya n beransur ke belakang..

smpi saat dia nk di bawa pergi.. nurin tunggu giliran nurin sbg anak bongsu utk kucup pipi dia.. then mak yg terakhir.. sblm dibawa mak sempat cuit idung bapak nurin.. mak mmg ske cuit idung bpk nurin tiap kali bergurau atau nk redakan marah dia.. masa bapak nurin mula dibawak mak x menangis mak cuma senyum pahit.. mak cuma menangis bila bpk nurin mula hilang dr pandangan sme.. bila dia mula di bawa ke tanah perkuburan..

n nurin... nurin xmau lepaskan saat2 akhir..nurin ikut.. masa tu rasa mcm nk ikut teman dia kebawah.. mula terasa alangkah baik kalau masa boleh diputar..
tp menangis selautan pun x berguna.. sme da terjadi.. andai ada dosa n salah tu sme brpunca dr diri nurin sndiri...

berbulan nurin cuba pulihkan pendirian n semangat hidup blk..nurin menyesal x mintak ampun, nurin menyesal terlepas ckp bbrp ari sblm dia pergi..tatau la kenapa mulut nurin x bertapis masa tu, biasa x mcm tu.. yg nurin mampu lakukan skrg cuma doa n berusaha jd anak yg baik utk mak nurin pulak.. adik yg baik utk akak2 abg2 nurin.. n doa yg berterusan utk arwah bpk nurin..

arini..genap setahun dia pergi.. tp masih segar perasaan yg setahun lepas tu dlm hati nurin.. so pe yg nurin nk ckp..pd yg masih punya peluang.. jgn sia2kn..
jgn jd mcm nurin.. mintak ampun la setiap ari..jd anak yg baik la setiap saat.. walau pun pd akal kasar nye kita rasa kesalahan kita kecil..tp pecaya lah..bila nikmat ibu bapa ditarik balik dr kita.. sekecil2 kesalahan tu terasa bebannya besar x tertanggung...br nurin tau ape rasanya rindu yg tak tertampung...

Al-fatihah utk Allahyarham Hj Ahmad b.Hj Ali...

4 comments:

Erika Anuey said...

Sedey nyer...:(


Alfatihah..

Iera said...

samalh kita..
bila arwah dh x ada brlh kita terasa sgt kehilangan tu..

Al-Fatihah..

Sabby said...

nurin..

esok pun genap setahun (tahun islam) arwah ayah aku pergi...

ngalir air mata aku baca entry ko..mmg sume terpampang je depan mata dosa2 aku.huhuh..

Alfatihah...

*~*nurin*~* said...

anuey - hmm tu la..sedihnye smpi arini terase lg..


kak eira- mmg kehilangan sangat.. lg terkilan, kt ujung2 masa dia..nurin yg buang tebiat.. asik pakai baju serba putih, ckp pun tetibe terlepas lak...sehari sebelum pun, nurin da mimpi ade org datang bawak dia dengan tandu biru putih yg cantik.. tp nurin x pasan pun tanda2 tu, xmintak maaf pun ...ermm nyesall...


sab - a'ah kn sab ayah sab pun thn lepas pegi x lama pas bapak nurin p kan.. sedey kan sab kan..nyesal sme ade.. Al-fatihah utk ayah sab gak..