Friday, October 18, 2013
720 : hai nasi merah..
sempena belated aidil adha..walaupun belated tapi kami cover dgn cuti 4 hari.. 2 hari umah mertua.. 2 hari dok JB ngn my mom terchenta.
ok shoot to point, baru sat tadi dok dinner ngn mertua.. mak masak nasik merah special dia.. tengah2 makan sambil berborak abah bukak topik : "sapee la nanti pewaris nasik merah mak ko nih? " katenye tak sume reti buat.. and then terbukak balik topik.. yang nurin sebenonye tau buat sebab mereka sendiri yg ajo..
siap intensive lesson kt umah equine lagi.. session satu hari penuh lagi...mak abah datang dari johor.. siap datang bawak bahan2 basic.. siap2 on hands praktis bagai, sorang kanan sorang kiri dok ajo menantu masak haha.. ade ceritanya kt cikbuku nih.. malas lak nk carik balik link..express entry nih, later lah..
tapi di sebabkan time tu nurin confident tak lupe resepi nurin tak catit.. just ingat2..tapi disebabkan tadi statement abah tu macam takmo resepi isteri terchenta nya pupus maka nurin pun amik inisiatif double confirm resepi yg nurin tau tu..
and sebagai langkah tak lupe di masa depan.. rare nak memasaknye kannn.... so nurin share kat sini, ilmu itu milik Allah swt so sharing is caring ;)
oke first nasi daging merah ni ade 2 bahagian, 1 bahagian nasik merahnye.. 1 bahagian lagi lauk acar nye.. my mother in law + banjar style ye..
so bahagian 1 : ( nasik merah nye)
* daging secukup nye
* rempah tumis and kawan-kawannya
* bawang putih
*bawang merah
* minyak sapi
*ketumbar
*garam + serbuk perasa aji ke pe ke suke ati
*sos tomato or sos cili
bahagian 2 ( acar tomato nye)
* timun
*tomato
*cili
*belacan yang da siap di bakar
*garam + perasa
*sos tomato
*peti sejuk.. hehehee :P
cara masak.. utk bahagian satu sama teknik macam nasik ayam..sebijik! + bahagian 2, potong2 campur2 then perap dalam peti sejuk.. easy weasy kan? kan? n insha Allah nurin akan praktikkan so resepi mak ni tak pupus bak kata abah haha..
orait..done for now.. takleh online lama2..mode bercuti lagi..tata..^^
♥'s
~ nurin
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment