Friday, November 12, 2010

384. project click click..! episod 1...






tanggal 14 /11 /2010 = besday mak = project click2..!!

(sbb ni entry perkongsian idea & kenang-kenangan....so entry ni panjang ;) )



susulan dari dilemma itu hari...akhirnye keputusan final telah dibuat...worait proceed..!

akibatnye..1 bulan nurin dok perah otak...
tekanan n research lebih kurang mcm nk setup rumah ritu huhu..

bak kate bbrp member nurin...(saje nk kutip2 pendapat..nurin tanye kt bbrp member)


ade yg ckp..


..
"alaaa ko tibai je janji amik gambo..." <~ huhu kitoang bayo beribu tuh...takkan nk tibai2..

..

"alaa pd saya tak kisah mcmana pun pakai baju lawa2..kalo potographer pandai amik angle lawa laaa gambanye"

..
"nurin nk unik eh? nurin wat gamba DALAM air nurin"~ huhu bole? 2-3 org jugak la ckp cenggini...termasuk cik senah ahahaa..

..

"alaaa..takyah susa2 serah je ke potog..muka tak lawa pun gamba jd lawa punye..."

n mcm2 lagi..



tapi pale otak nurin cakap....


"potographer pun manusia gak...terer2 pun sometimes ade gak wat silap sikit2 or mebi interpretasi maksud yg tak selari ngn kehendak kite"

...

"mmg ah gambo lawa kalo reti amik angle..tp..faktor pemilihan accesories , kaler , and segala material tambahan ni..penting jugak untuk dptkan gamba yg cantik xleh harap OP semata..kenape?"

aa sbb dr pengalaman nurin mengedit gamba..mcm2 ragam nurin jmpe.. bile OP derang tak dpt bg pe yg derang expect..diorg leh suh nurin tuka itu la tuka ni la..buang gigi la..betulkan rambut la..ilangkan kasut la..tuka kaler baju la..suh tuka kan seluar ngn baju pun ade huhu....kalo kasut tu da kt situ..takkan nk suh nurin superimpose kan kaki org lain letak kt situ huu....


so pendek citernye...selain ke-tererr-an OP..xleh harapkan software semate mate utk dptkan gamba yg cantik..


walaupun malas n tade mood tp sbb pelaburan ke OP ni beriban..maka takleh nak 'entam sajalah..!' sangat... kene worth it la..

sebab mcm nurin ckp ritu...takde mood da nk pose as pengantin baru... maka kene cari solution yg win-win... kene cari idea yg kt tgh2.. worth it dr segala sudut.. maknenye..nurin nk yg simple2 n tak beria la sgt sampai kene tempah baju pantin bagai... tp at least adil laa..since yg ni termasuk dlm bajet pantin aritu kan so kene ade separuh mood pengantin n separuh mood kasual/bersahaja..

takmo berhabis modal utk project ni..cam biasak aaa guna pakai material yg sedia ada.. mix n match...nk modal pun ciput2 je takpe..

nurin takmo hasil karya tu credit to OP semata mata.. nurin mau hasil tu ade sentuhan idea nurin sendiri.. at least kalo da serah credit photography tu pd OP..biar la idea keseluruhan tu credit dr imaginasi nurin.. baru ler puas ati...~since my laki asik ckp..ikut ayang lah..! so nurin leh anggap yg ni salah 1 project art nurin ler nih wah wah...hihiii...

at least nurin cuba....kot2 hasil tak menjadik or tak lawa kt mata orang lain pun..tp nurin mencuba..takde la serah bulat2.. so pe hasil pun jadik ke tak ke.. puas ati..


nurin suke yg unik2 tp ade nilai artistik n elegant..so pe lagi...godeh2 otak..sebey.. gugel2 tgk yg paling byk org buat yg tu nurin reject dulu...


gugel2 lg list2 idea... yg paling susah nk jumpe 'idea no.1'.. yg sedia ade mmg ade tp jenuh mencari nye..makne nye yg plg jarang orang buat la tuh.. pastu kene pikirkan cara camne nk kasi sentuhan unik n tersendiri.. maksudnye takpe la theme nye agak serupa..tp hasilnye bior la nampak tersendiri...lak tu nak2 jugak gune material sedia ade...nak mix match kannn.. haa bermula la cabarannye...jeng2 jeng jengggg...!!


~~
material yg nurin nak /MESTI ada dlm gamba :
1). sungai..batu batuan..pokok..kayu..hijau2.. : ~ so pikir punye pikir..pilih sungai congkak..! ;D
2). bersahaja..rileks..
3) mood pantin nye separuh je...

so kene start pikir nak pakai ape..kaler pe..material lain2 yg nk di isi as subject/object.. memandangkan backgroundnye seperti yg tersebut di atas kan....


so pe lagi~~

balik2 umah je masuk bilik baju bukak almari..bukak tong segala...korek ape yang ade...setelah di shorlisted kan... aaa ini option2 yg ade...

memandangkan mood pantin nye separuh je..kene pakai yg sopan2..ayu2 gitu..pastu memandangkan nurin peminat batik..sbb batik ni artistik setiap corak ade value tersendiri..so nak pakai kain batik..option2 kain batik yg ade :

kain batik mak bagi...da simpan dr tahun 2002 (masa matriks) sampai la ni...baru jek lg sbb nurin spesies manusia x reti pakai kain batik ;p..tp pointnye..nampak kampung2 la kan..warna pn cantik lg..leh consider..


songket incik redz + some of koleksi kain batik nurin yg most peberet..sme da siap dijahit zip.. so pikir2.. nurin pilih songket ngn kain batik jawa yg kanan sekali...nampak lg artistik..orait..check..!

pas pilih kain batik secara otomatiknye theme nye da jd ala2 zaman dulu2 nye couple...takleh kampung2 sebab nk mood separa pengantin..so skrg sile berangan mau jd cam soang tuan puteri yg lari jap dr istana mau jumpe curik2 sama itu hero..ahaha..ah..! ngadenye..! hihi...

pastu padanan kain batik n songket tu...

option 1: kurung lace merah+kain batik jawa+selendang merah+ songket

~antara option kuat..tp ade faktor2 lain nurin nak amik kire..so status : KIV dulu.....


option 2: songket+kebaya merah pendek + batik jawa



~kebaya pendek memang cantik n mmg nampak macam pempuan dulu2..plus design kebaya ni pun nurin kidnap dr baju kebaya mak nurin masa muda2..cuma modified sikit kt potongan depan tu jeh...(pandai tailor tu tiru lukisan nurin ehee :p fyi kedai dia kt level 2 PAS shah alam yeh promote sikit)...tapinye...potongan ni potongan kebaya karbaret dia tak nampak kampung sbb ade unsur mewah n arrogant (baju ni ler yg arrogant ye ..sbb nurin design utk p dinner hee..) huu kalo pakai kebaya pendek ni..nt jd cekci...nurin nk aura ke-innocent-an.. so pas pikir2.. status :reject.


option 3 : songket+ kurung lace kaler light brown n cream +kain batik jawa+selendang kaler sama ngn baju
~ baju tunang ni smenanye ehehe...;p

~ hmm antara option kuat jugak ..plus2 yg ni potongan kurung pahang..so mmg sesuai da tuh...cumanye...satu..baju ni agak berat..dua nye warna ni tak bape naik ngn background yg nurin da pilih...cantik mmg cantik tp nt jd sebati ngn suasana sekeliling... so hmm.. status : reject lah...


option 4 : songket + kebaya pendek lace maroon hitam+ kain batik indonesia...


~yg ni pun design baju kebaya dulu2.. nurin design masa nk p dinner kt uni dulu huhu...mix match kan ngn kain batik ni..nampak ok..tantek..! pakai mmg nampak cam kt zaman saloma lah...! tp nye tu lah..kebaye dulu2 kan cekci kan...nurin takmo cekci2..so status : tepakse reject..! wuuu



option 5 : haa yg ni glamer sikit...kebaya serong lace indonesia + kain batik jawa

~hmm lawa mmg lawa...ala2 separuh pengantin pun ye... beli ni masa jalan2 p jakarta dulu.. tp nye....huhu susah nk mamfush nk memikirkan padanan tudung ngn ~pakai ni tp masih nk kelihatan inecen?? ..nk set kan jd serasi ngn theme keseluruhan...unless kalo nurin mmg nk set up diri glamer2 bole laa..tp sbb nk yg inecen inecen (innocent yeh) ... mmg lost idea sungguh nk buat cmne so status : reject..


option 6 : songket+ kurung lace off white+selendang chiffon off white+ kain batik jawa
~ treett ni kan baju nikah nih..;p

~ yg ni hmmm... kaler inecen dah.. potongan...pun inecen polos jeh...artistik?..yeeee.... elegant..pun yee.. mcm dulu2 pun yee ade gaya lah.... mcm tuan puteri lari jap kuar istana pun ade gaya gak..tapi.... nurin rasa unsur2 yg nurin pilih utk background gamba tu ..akan semakin sensasi n artistik kalo pakai baju merah option satu nun.. da la dulu tawen pun ade tingin pakai persalinan merah..tp takleh sbb masa tak cukup ngn impian kecik2 nk pakai putih kan so putih menang ah.. ni je peluang yg ade kalo nk pakai merah..ah..! konflik otak kiri kanan dah... so status : KIV jugak..


option baju setel..so sikit props mesti kene ade...ye tak?


memula konon nk pakai payung kayu amoi2 tu yg kaler coklat stended tuh...sekali jemah ckp "oooo payung kubur tu ke??" ~ eeeeeee...! terus tak jadik!! ..plus gugel2 ramai no pakai payung tuh..takmo2.. takmo sama..so nurin aim payung yg lebih kurang tp unik sikit... tett..! payung jipun..!

so ritu kebetulan jalan2 ngn cik jah n senah (bukan nama sebenar...nama sebenar ialah noi n naja ehehe)... jumpe kedai jipun.. so akhir nya dpt rembat seketul payung jipun yg agak unik...yeay..!

kenapa nurin ckp unik? sbb most yg nurin jmpe n nmpk kt gamba2 outdoor org.. kalo tak payung kubur tu..payung yg kaler merah...haa..tp nurin pnye ni...


kaler off white gitu..munge2 pink lg.. saiz standard...plus2 ade 1 je design ni kt situ ok...unless kalo rajin carik lg kt kedai lain kalo ade lg yg sama tu tatau laa...yg pentingnye pointnye... nurin rasa laaaa setakat ni gamba outdoor lom jmpe lg org pakai payung ni kaler camnih...ehe...;p
so alang2 ni meh nurin bgtau.. nurin bukak payung ni utk sewaan sekali yeh...deposit akan dipulangkan after payung dikembalikan cewahh..


pastu godeh2 stor... tett..! jumpe tikar buluh..khazanah masa bujang...ah! sesuai sgt lah buluh2 ni..payung pun buluh...hee ;D


pastu accesories lak..kene pilih antara2 berikut ini :

mana2 yg de rupa cam ala2 klasik je yg shortlisted...




fyi accesories baju paling penting utk orang dulu2 ialah keronsang yeh.. lagi2 kalo nak mcm puteri2 ke dayang2 istana ke..keronsang kene ade ye.. if korang pilih baju kebaya..elok pakai yg keronsang 3 siri tu yeh.. if baju kurung seketul je pun oke...

so after shorlisted....






ni antara yg dibagi keutamaan...






pikir2 punye pikir... nurin pilih yg last..gamba atas ni.. nampak biasa tp kalo match kan jd cam klasik..cube try zoom..
haaa so confirmed..! keronsang yg nih.. status : approved..!

pastu pilih accesories len lak... kalo nk yg bebetul klasik mmg pengsan laaa.. gelang kaki idaman yg nurin dok cari2 masa nk tawen aritu pun de jmpe...yg mcm dlm gamba nih..tp da tawen br jumpe.. masa tgh dok carik tak jmpe2 lak...cesss..!



tp rm200..seketul! huhu utk gamba semata2...nehi2.. gelang tangan tu pun rm200 seketul..ah tidak..! yg so-so pun bole laaa...janji mix match barang sedia ada....janji de rupe sudah..tu pn kot2 kalo ade capture scene rendam kaki dlm air..kalo tak pehal nk tayang pergelangan kaki kan huhu..


hhiiihi..gelang kaki kaum pe ek...tp nurin beli ni kt sabah...belasah la...pastu...pilih gelang tangan ini....







pikir2 punye pikir...yg agak srupa ngn gelang cembung2 tu...gelang yg atas nih.. so status : approved.

then godeh2 kotak pulak..jumpe kipas2 tangan..punn sebenier utk diri sendiri tiap kali jalan2...alang2 ade..belasah je laaa...saje ngade2 berkipas tgn..;p kalo takde pn takpe..so dlm byk2 yang dua ni paling sesuai...
yg lace tu beli kt melaka nampak cam klasik ...yg batik tu beli kt bali cam sepadan ngn kain batik jawa nun... hmm...suppose yg lace tu la kan..themenye bukan jowo..theme nye dulu2..


pahtu pinjam mangkuk tingkat yg de ukir2 tuh..credit utk aqilah...sbb nurin takde..so pinjam ngn qilah..aalaa gambaunye tertinggal dlm niki..tp papepun maceh qila..;D


lebih kurang camni..tp qila punye lagi lawo aa...de 4 tingkat.. nt nurin upload kt episod 2.. dun wori citer ni ade 2 episod jeh ehehee...;p


p/s: baju hero br dpt ditentukan pas finalized baju heroin jeh..so tu nt cover kt next entry .. ;p

xoxo :

's
~nurin

No comments: