Friday, November 5, 2010

379. sempurnakan hidup dgn....




rini nk bg 5sen sikit...

couple days ago an old friend of mine.. contact blk then bla bla...talk bout life.. gurau2 senda sikit..sampai la rungutan2..and then kuar statement ni:

"nope nurin...nurin tak paham n xxx rasa life is cruel n unfair.. seksa..yadaa yadaa..
da tatau nk pasrah ape lg..
nk tawakkal ape.. hidup xxx mmg malang... tak mcm nurin.. nurin ade sume..

nurin tak tau sbb u urself n ur life are perrrfect...yadaa yadaa.."

ok dia bebel byk lg...tp pull stop kt situ...

ape? PERFECT? eh aaa ape2?? nurin tak penah rasa eh... hmm.. takpe2..
just that.. sometimes org yg tgh melepas2 kn luahan ni kdg2 defensive rate dia 150% .. ckp pe pun tak masuk da... nurin dengo je la...takpun sonyap jo la... so since nurin masih ingt ni.. nk berr-2cents here....<--eh? da kurang 3cents ehehe..;p


mula2..nk ckp..sape ckp life nurin perfect? sape cakap nurin ade semua?? takdeee...! lubang sana sini..retak itu ini, hati parah berkecai2..kompem la ade.. tp takkan la yg lubang2 retak2 inbalance tu yg nurin nk war2 kan satu dunia... 1 thing for sure.. if..IF..diulangi..IF..secara realiti nye hidup tak semudah n se-best yg kita inginkan...yg nurin inginkan..at least..takkan nk buat blog ni pun sedih gundah gulana jgk.. so kalo penilaian perfect tu dr bacaan luar je..tak adil la bro...


kedua... tp still thanks..for the statement.. 'life nurin perfect tuh'..nurin amiinnnnkan je.. kot betul..makbul.. ;p ...Alhamdulillah...

ke-tiga...haa yg ni yg 2cents nye nih.... bukan bermaksud nk nasihat ke pe..cuma nk kongsi pendapat n pendirian..rasa2 nk pakai...amik ah..kot2 tgh down ke..

smenanye nurin pecaya sape2 pn ade masa kt bawahnye.. ada masa negatif nye.. ade lubang n gegaran dlm hidup dia... ade kaler hitam dlm lukisan hidup dia..bg contoh sng diri sendiri la... sape ckp hidup nurin serba sempurna takde kekurangan? sape ckp nurin tak bimbangkan ape2..


pendek citernye bro..kalo suh nurin list kan ..ke tak sempurnaan hidup nurin ni.. korang baca sampai minggu depan pun tak abis...tp nurin selalu percaya n berpegang pd prinsip 1 ni...

" takpe lah...takpe kalo hidup n dunia nurin ade yg sengetnye..lubang2 ke... tp nurin tak bole lupa berterima kasih pd DIA.. "

contoh plg senang..salah satu dr list...
nurin berterima kasih..

terima kasih sangaat2 ya-tuhan nurin dilahirkan as anak mak bapak nurin...adik abang kakak nurin...dilahir kan dlm agama islam..dlm malaysia.. terima kasih sbb bg redzuan as husband nurin....terima kasih bg kawan2 n orang2 yg baik dlm hidup nurin...(jahat ade jgk tp sikiiit jeh so xkire) terima kasih bg baaaaaaanyakk kasih sayang dlm hidup nurin dr kecik sampai skrg ni (Alhamdulillah)....

ni la parent nurin...;)

tu br kategori kasih sayang...lom len2 lg.. dr semudah2 n sesimple2 perkara kene berterima kasih n hargai.. walhal dpt /mampu beli laptop ke..almari ke..kerusi ke..cekedis ke..coklat ke..

pastu tgk kaki tgn cukup tak? idung mata mulut ade tak? di bagi anugerah kesempurnaan fizikal pun kite kene berterima kasih sangat2..saaaaaaaaaaaangat2...ok..! kaler merah ke kuning ke..coklat ke..kecik ke beso ke..tinggi ke rendah ke..tp sempurna kan?


so... dr byk2 rahmat n kebaikan yg tuhan beri ni..rasa2 kite layak ke nk merungut lg..?? nk bimbang..nk pikir majukan diri ke..tu takpe.. kita nk perbaiki ape yg kurang...tp merungut?? JANGAN..!

sedih? hati terluka? nk mengadu..sekadar utk melegakan perasaan..takpe..tp merungut n marah atas kelukaan tu..JANGAN..!

kite sedih kekasih permainkan hati kite... kite tertonggeng sbb hati hancur... tp jgn lupe.. ade org tertonggeng sebab lapar....

kita kecewa tak dpt beli kereta idaman..tp jgn lupe ade org kene jalan kaki je.. silap2 selipar pun takde..

kite merungut tak dpt makan minum sedap...tapi jangan lupe...ade org makan pasir pn dia ckp sedap... tu org kt afrika tu..minum air kencing lembu tau..kering punye pasal....


kite rasa malang sbb semua usaha2 kita gagal...tp jgn lupe...ade org bukan setakat gagal..dia nk berusaha pun dia tak mampu..xde peluang lg dah..cube tgk gamba atas tuh..if they have option they won't starving to death..

kite rasa malang sbb tak kaya2..serba kekurangan..tp cuba tgk balik..eh? idup je lg..maknenye masih ade rezeki la kan utk kite?.. takpe la kawan2 kite mampu beli mcm2 yg dorg nak.. kalo kite tak mampu...kite cari yg dlm level kemampuan kite..bersederhana..

pendek citernye...ye..sume org tahap ujian dia berbeza..tp kene ingt tuhan kita Allah swt tak pernah tidak adil...Dia da atur yg terbaik.. the best plan for us..berzillion juta kali baik dr plan2 yg kite sangka baik tuk kite..

pendek citernye..kalo hidup tak sempurna...takpe kite sempurnakan dgn rasa syukur... highlight yg hepi2...yg baik2..supaya fokus kita terarah kesitu... kalo yg kite fokus sme kearah negativiti..cmno hang nk hepi? kalo setiap bait hang tulih kt blog/diary/status/ape2 lah.. sme yg duka lara.. haa maka itu la nota hidup yg kamu pilih utk kamu ingat...


ni nurin ni..kalo nurin nk catit sme perkara2 bodo yg nurin buat..dr sekecik2 perkara..sampai la ke beso... mmg nk hantuk2 je pale kt tangga 5000 kali... tak payah jauh2..nurin pikir balik yg nurin p nyanyi enjit2 semut sambil guling2 kt sofa pantry opis dulu tu sbb tensen tunggu akak tak dtg2 jemput after 3jam tu (tepakse tunggu k..ikut hati nk balik sndiri je huhu) pun da buat nurin rasa nk hantuk pale...malu wehhh..arghh bodo nye...tp manusia kan kedeng kedeng ilang dia nye rational kan..mereng2 sikit hihiiii errr errr...

so bayangkan kalo yg kite ingat sme kesalahan2 besar..kesengetan2 beso dlm hidup kite..kan ke seksa tuh?

so~ ~pe yg kene wat..1st step try la listkan perkara2 yg baik yg pernah berlaku dlm hidup kamu..pastu angkat tangan ucap syukur.... kalo da termengeluh..manusia mmg tak sempurna..jd nye takpe.. istighfar.. jauhkan n latih diri kite supaya tidak merungut ..kalo da terrrr... istighfar la blk...

nurin pun training dr dulu smpi la ni tak sudah2..sebab ape? sbb manusia ni tak pernah sempurna...kene selalu beringat..sbb mmg kadang2 akan lupe jugak.. pelan2 train diri..tukar paradigma...pecaya la nt tup2 rasa dunia ni canntik je.. tak sempurna tp cukuplah menggembirakan kite..share cerita2 happy... (yg tak epi sikit2 je udah..)


nah...another 3cents...
if life can't kill us.. it makes we stronger..cup..!!

's
~nurin

2 comments:

Unknown said...

mmg nasihat yg berguna..btol kita manusia xde yg perfect..

*~*nurin*~* said...

ehe tenkiu kak eskrim ku..;)