just now tgk WHI discuss pasal isu 'suami degil' huuu... the best part nape smpai nurin nk tulih nih.. dianye jemputan..soang pakar motivasi import dr indon. Pak Aminul Rahman.. ni bukan sebarang2 pak ya.. ini bapak..usianya lingkungan 28-30++ camtuh aah.. ensemmmmm.. kiuttt...seenyummm jee.. da la ensem mude begaye, bejaye as pakar motivasi in young age already..paling penting..Alimm..ckp penuh berhemah..pendek katenye purrrrfect lahh hueueeeeehuee... ( main pointnye nk ckp sbb tu le ape dia ckp sme masuk otak ahahaa)
ade bbrp potong ayat dia yg betul2 masuk dlm pala otak, so nurin ase if nurin tulis sini, selain drpd nurin sndri leh refer org lain pn dpt gak sket input yg pak aminul td ckp kan...so..dia kata..
*pertama-tama, usah label sesiapa aja dgn sebarang label yg negatif (terutamanya label yg dibuat dr persepsi yg berasaskan emosi) - contohnya usah label isteri/suami/teman2/atau sesiapa aja sebagai degil. kerana persepsi yg negatif akan terus menolak nilai2 n keterbukaan kita utk menerima sebarang nilai2 yg positif.
*prangsangka yg negatif akan menyebabkan pintu hati dan minda seseorang itu tertutup dr menerima n melihat sesuatu dgn positive.. jd harus dibuang dengan perbanyakkan zikrullah, solat, bacaan al-quran, dan mengingati kerendahan kita sebagai mahkluk tuhan.
*bumi mana yg tidak ditimpa hujan - jadi harus belajar utk sentiasa memaafkan
*Allah swt telah mencipta sesuatunya dgn aturan-Nya, dan manusia itu sndiri kalo memilih menjalani hidup ini bertentangan dgn fitrah semulajadinya (patuh pada aturan Allah swt) dia sbnrnya sedang menuju kehancuran, sama spt sekiranya bulan n matahari terkeluar dr paksi nya maka akan mnyebabkan kehancuran..
*instead of kita label org as degil lebih baik kita tukar persepsi kita kepada sesuatu yg positif spt org itu mempunyai pegangan atau prisnsip yg kuat atau mungkin tegas. kerana persepsi degil yg kita label pd org berkemungkinan berpunca dr kedegilan kita sendiri yg kita tidak sedari.
**byk lg td tp sbb byk sgt susa lak nk tulis sme kt sini pape pun.. pak aminul rahman yg kiut miut itu bisa di hubungi di ESQ Leadership center sdn.bhd...
huuu...pak aminul pak aminul...seb baik da tunang kalo tak bisa angau ..! ahahahaaa...(sure ade org tinge & idung merah kalo bace nih..ahahaha..xpe yang.. u still number 1 ehe)
No comments:
Post a Comment