Assalammualaikummmmm... Allah hai cik buku, da bukan takat bersawang haaa... da jadik fosil rupenye ko..hahaha...
al kisahnye semenjak dua menjak ni, ada beberapa trigger yg menyebabkan cik nuyin belek cikbuku... aaa yelah, satu kene rujuk balik travelogue, kedua kene tengok balik resepi yg penah di catit dalam ni, bila nak masak... utk ramai orang pulak tuh.. tergagau ko lupa resepi..resepi improvisation la katekan... nasib baik catit kat sini... ketiga ehh ciknuyin di 'private message' oleh beberapa orang kenalan di aju soalan yg orang2 yang diuji macam kami je yg tau rasa dia .. lama da sebenonye tp memang tak sempat nak layan, masa tersangat limited...keempat,eh suke ati laa nak jenguk cik buku haha...
atas alasan yg ke-3 tu.. cik nuyin rasa elok la cik nuyin tepek kat sini, panjang lebor nak catit, utk tatapan diri bila da tua kang, ...
last entry utk cikmuku ialah tahun 2014, masa tu da berhijrah kerja di Bangsar South, Menetap diTeluk Panglima Garang, which is tak pernah terpikir dek kepala hotak ni nak duduk situ.. 2014 tahun paling banyak dugaan and ujian beso.. tapi perjalanan hidup ni misteri... kita merancang penentu nya hanya Allah swt.
awal tahun 2015, tergolek dok kat opis tatau kenapa, tp suspected miscarriage yg para doktor sendiri tak berani nak sah kan.. thats why depa cakap suspected je.. rahim tebal membengkak, tp bukan period pain ke hape, muntah2 n sakit ya ampunnn...doktor ckp suspected sbb gaya mcm miscarriage tp sebenonye chances utk cik nuyin pregnant masa tu macam mustahil dengan endometriosis stage 4 yg aktif, cyst 6-7cm yg sangat aktif juga..dan history baru lepas operate sbb cyst ruptured on august 2014....haaa hambek, level open terus terang tahap super saiya level ke 7 dah nih..
then on ujung2 March 2015, lagi 2hari nak check in ke HPJ utk planned major operation, mengatasi problem dalaman tu...Allah swt kasi kami seprais..hadiah yg tak disangka2.. i was diagnosed pregnant 11 weeks kalo tak silap.. tapi dek kerana body tak reti adjust, plus tatau pregnant so b4 tau tu memang makan cara rutin biasa walaupun badan dok mintak2... 3-4 hari lepas tu.. warded spital seminggu sebab hyper dehydration and gastric power.. huhu..
then bermula la.. perubahan gaya hidup.. usung perut yg surprisingly, Alhamdulillah syukur teramat tinggi takde apa2 masalah.. despite of keje mcm orang gile tak reti2 balik umah hahaha.. siang malam kat opis, setakat tido opis, bangun tido muke bibik usung selimut bantal shawl and sleeping bag depan lift tu da tahap macam makan nasik dah.. muke tak lawa gigi lom gosok takpe janji senyum bila di sapa hahaha...
then on october 2015, lahir lah puteri kami yg mucuk tanje manis macam eskrim, bijak mcm ibu ehh? ehehe.. Sufi Az Zahra .. di lahirkan di HPJ pukul 4ptg.. melalui pembedahan cser yg begitu dramatik cerita nya haha.. sebab tu lah cik sufi tu special utk ibu, bukan setakat bunga hati ibu, tapi Ubat utk ibu.. ubat fizikal ibu yg sakit, ubat hati ,emosi semua lah... mmuahh!
hari ni.. 03032017, bukan setakat dihiasi bunga kecik cik sufi yg manja n tricky tuh.. tapi tengah tunggu hari, tik tok tik tok nak meletup lagi...
yeszza i am now, 38 weeks pregnant adek cik sufi..hihi... juga hadiah yg memang langsung tak sangka Allah nak bagi.. ingatkan dapat satu tu je da macam bonus ape dah.. rupa nya nak dapat lagi satu..cuma tunggu cik sufi besar sikit je.. Alhamdulillah...
**
so perenggan2 atas tu cikbuku... kenapa di summarykan perjalanan hidup yg sungguh di luar daripada sangkaan and perangkaan, cik nuyin cuma nak tuliskan di sini....kepada rakan2, kawan2 yg di uji dengan fizikal, emosi dan perasaan terutamanya berkaitan dengan anak.. percaya lah aturan Allah itu sempurna, bila kita fikirkan dari kaca mata seorang manusia, memang terlalu banyak kemusykilan dan kesedihannya, tetapi bila kita fikirkan dari kaca mata seorang Hamba yg bergantung pada Pencipta Nya.. hati akan tenang, hidup lebih gembira despite of apa2 juga masalah yang menimpa.. bersabar lah..sampai masa nanti pasti ada jawapan bagi setiap persoalan...
ujian yg datang dlm hidup mak sufi ni pun bukan calang2, tapi cuba sentiasa utk bersangka baik, sampai ke saat ini pun sedang melalui beberapa fasa hidup yg sangat mencabar diri.. awal kandungan si adik, ibu ambil langkah besar.. berkorban meninggalkan sesuatu yg ibu sangat sayang.. demi adek dalam perut, kak Sufi and ayah they ols... hmm takpe lah nanti nak karang something dalam ni, but not now, kepala da tingtong si sufi tak tido lena malam td dek kerana flu n kahak.. till then.. harap sempat tulis sebelum cik buku memfosil lagi..hahaha
♥'s
~
nurin



No comments:
Post a Comment