orang lain da dok sibuk ber 'Adam n Hawa' .. sikit2 sume hapdet kat fb, kt tweeter,...aku ..? baru 2 ari layan.. sekadar mahu tau ape penyebab fenomena nye... anyhow tenkiyu la pada pendonlod tegar wayang 61 yer..
ini cuma pendapat yang terkeluar dalam kepala otak setakat tengok dr epi 1 sampai episod 24-25 yer... persoalan dan konklusi yang tertimbul- timbul ibarat ikan yang melompat2 nak keluar dari aquarium..
cite ni tatau la ape yang buat orang 'tangkap' sangat.. setakat ni yang nurin nampak cuma keegoan n penafian yang tak berkesudahan.. meleret masalah di bawak dari tahun ke tahun... yer TAHUN ke TAHUN yer...
moral of stori yg dapat nurin kumpul ( kot ade adik2 yang sedang di dalam dilemma perchentaan ke nak guna, bukan adik2 berchenta je.. perchentaan between suami isteri lagi la penting utk di ingat ) - sesungguhnya pengalaman ialah cikgu terbaik dlm hidup..setakat yg pengalaman ajar..ini ialah conclusion saya..
1. denial itu normal bagi situasi2 tertentu..tapi denial kalo di bawak dari tahun ke tahun..maksudnye kite adalah manusia yang pengecut.. takut pada kenyataan, takut pada jawapan yang hati da sedia tahu..
2. luka memang berparut.. tapi selagi ko layan parut tu..selagi tu la ko 'sangka' ko terluka n masih berdarah.. sampai ko tak nampak the blessing behind the disguise.. orang yg bersangka baik pada ketentuan Allah swt takkan menyimpan parut menjadi kudis buta..tu bodoh and lembik namanya..
3. kalo perut ko sakit.. ko pegi la carik ubat sakit perut.. jangan la dok denial ckp ko cuma sakit kepala then terhegeh2 dok carik ubat sakit kepala...face the facts..do whatever u should do..what u suppose to do..
4.and this one... is very crucial.. never put your action ONLY based on assumption.. jangan assume and then percaya bulat2 pada assumption sendiri.. seerat mana pun hubungan seseorang masih belum cukup untuk dia mengenali sebulat2 nya hati seseorang yang lain.. oo yes..this is one of big lesson that life taught me...
5. bila kita terluka..maksudnya kita juga membuat kesilapan..so. FORGIVE ourselves.. APOLOGIZE to Allah swt...dendam and sakit hati tak bawak kita ke mana..
.. haaaa ko hambek..terserius pulak ai mengeluarkan moral2 lepas tengok drama novel...
♥'s
~
nurin
No comments:
Post a Comment