nurin terasa nk tulis pndapat nurin ni drpd beberapa pemerhatian baru sat td huhuu..
okeh shoot**
okeh shoot**
i have learned that.. an optimistic person can always see a rainbow in a darkness.. a well-positive mind person can always see colours / oportunities in any way..
..but..
..but..
what about this? a negative minded?
1. bila tgk orang yang suka gunakan dark colour, kenapa fikir org tu individu yg xde ketenangan & takde identiti..
instead of fikir..hmm manusia tu unik..bervariasi..mebi warna kegemaran dia lebih pada yg gelap2..warna gelap pn cantik ape?
2. bila seseorang bertanya "eh kalau wat camni kategori salah ke tak ek?" kenapa mesti fikir "aalaa mcm baik sgt je, poyo lah..(then bg bla..bla..reason kenapa x salah kalo sekali sekala wat mnde yg mmg da tersurat itu salah)" instead of fikir mungkin individu itu sekadar ingin mengingatkan dirinya sendiri..atau mungkin dia ingin belajar utk merubah dirinya?
3.bila seseorang memakai baju yg merah menyala, biasa kita dengar "wow..nk mencapap (expose) la tuh" tp kenapa tidak kita fikir..dia berani..?? dia bersemangat? atau mungkin hari ni dia gembira?
4. bila seseorang kelihatan bersendiri n pendiam kenapa harus fikir dia sombong instead of mungkin dia pemalu dan takde kemahiran berkomunikasi macam kita? atau mungkin dia sedang bersedih, jadi kenapa tidak kita yg 'ramah' ni mulakan teguran atau persahabatan itu dulu?
5....dan sebagainyee..
lazimnya seorang manusia, macamana pun mesti akan membuat kesilapan, kalo x byk sikitpn akan terbuat perkara yg negatif.. dan bg yg melihat..adat bg seorang manusia..kalo x byk, skit pn akan terselit jugak pikiran2 negatif bile terlihat perkara2 yg berkaitan, tp cukuplah sekadar disimpan sendiri usah di jangkitkan fikiran negatif tu pada yg lain.. tak mampu utk merubah dr rasa jelik ke suka..cukup la sekadar diam dr menambah minyak pada api..
*bg yg melakukan kesilapan pula, belajar lah selagi boleh...betulkan lah selagi mampu..**
bile sebiji gelas terisi separuh..apa yg anda lihat? ia terisi separuh penuh? atau separuh kurang? mana 1 jwpn anda? fikir2 kan lah...
**p/s: my current entry pasal pak gad tu pun sala 1 contoh -ve minded tuh, so ok..i'll learn to change.. adat manusia ada ase nk marah..huhu..jgn contohi sikap saye..x baik kutuk pak gad..eheh~
No comments:
Post a Comment